Nu te lasa pacalit de eticheta! RAR clarifica odata pentru totdeauna dilema anvelopelor all season
anvelope de iarnacauciucuri de iarnacauciucuri all seasoncauciucuri m+s
Pe masura ce temperaturile scad si prognozele meteo anunta primele ninsori, multi soferi incep goana anuala dupa anvelopele potrivite. Internetul abunda insa in informatii contradictorii despre ce este sau nu legal iarna pe drumurile din Romania. Pentru a pune capat confuziilor, Registrul Auto Roman (RAR) a venit cu precizari oficiale. Legislatia nu s-a schimbat, iar ceea ce conteaza cu adevarat este marcajul de pe cauciucuri, nu denumirea lor comerciala.
Potrivit RAR, toate anvelopele care poarta inscriptia M+S, M.S. sau M&S (de la Mud and Snow - noroi si zapada) sunt conforme pentru circulatia pe carosabil acoperit cu zapada, gheata sau polei. Nu conteaza daca sunt vandute sub eticheta „winter”, „all season” sau „snow”, ci doar daca au acest marcaj vizibil pe lateral. Reprezentantii RAR subliniaza clar ca termenul all season este unul pur comercial, mai mult un truc de marketing. „Nu s-a modificat nimic in legislatie. Ceea ce conteaza este prezenta marcajului M+S”, transmit reprezentantii RAR.
Cand sunt obligatorii cauciucurile de iarna
Una dintre cele mai frecvente confuzii in randul soferilor este legata de perioada exacta in care
anvelopele de iarna devin obligatorii. Spre deosebire de alte tari, Romania nu are o data fixa in calendar. Legea prevede doar ca acestea trebuie folosite atunci cand drumul este acoperit cu zapada, gheata sau polei, indiferent de luna. Astfel, daca in noiembrie carosabilul este curat si uscat, soferul nu este obligat sa schimbe cauciucurile. In schimb, daca pe drum apar conditii specifice iernii, folosirea anvelopelor de vara devine o incalcare a legii.
Cadrul legal este stabilit de Ordonanta Guvernului nr. 5/2011, care modifica OG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice. In document se mentioneaza expres ca anvelopele de iarna sunt acelea care au inscriptionat marcajul M si S. Practic, acesta este singurul criteriu dupa care politia rutiera verifica legalitatea echiparii autovehiculului.
Recomandarile RAR pentru siguranta
RAR nu s-a limitat la clarificarea legislatiei, ci a emis si recomandari tehnice pentru siguranta soferilor. Prima regula este verificarea anului fabricatiei, inscriptionat pe cauciuc sub forma DOT (Department of Transportation). Specialistii recomanda ca pneurile mai vechi de 4-5 ani sa fie verificate atent, deoarece cauciucul imbatraneste si isi pierde elasticitatea. De asemenea, adancimea minima a profilului trebuie sa fie de cel putin 1,6 mm, dar pentru conditii de iarna se recomanda peste 4 mm.
RAR mai atrage atentia ca pneurile de iarna sunt construite dintr-un compus special care ramane moale la temperaturi scazute. In timp ce anvelopele de vara devin rigide sub 7°C si isi pierd aderenta, cele de iarna mentin tractiunea si scurteaza semnificativ distanta de franare pe carosabil umed sau alunecos.
Multi soferi prefera anvelopele all season, considerandu-le o optiune convenabila care elimina nevoia schimbarii sezoniere. Specialistii avertizeaza insa ca aceste pneuri sunt un compromis intre performantele de vara si cele de iarna. Ele pot fi utilizate legal doar daca au marcajul M+S, dar comportamentul lor pe zapada abundenta sau la temperaturi extrem de scazute este inferior celui oferit de anvelopele dedicate sezonului rece. Pentru zonele de munte sau drumurile frecvent acoperite cu polei, RAR recomanda strict utilizarea cauciucurilor de iarna.
Conducatorii auto care circula iarna fara anvelope corespunzatoare risca sanctiuni intre 1.305 si 2.900 de lei, echivalentul a 9–20 puncte-amenda, conform clasei a IV-a de sanctiuni din Codul Rutier. In plus, politia poate retine certificatul de inmatriculare al autovehiculului pana la remedierea situatiei. Cu toate acestea, soferii care folosesc anvelope marcate cu M+S sunt protejati legal, indiferent de eticheta comerciala.
Citeste si: „Razboaiele Crypto” zguduie Europa: Big Tech si guvernele se lupta pentru controlul mesajelor private
Sursa foto: freepik.com