Nu te lasa pacalit de eticheta! RAR clarifica odata pentru totdeauna dilema anvelopelor all season

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Nu te lasa pacalit de eticheta! RAR clarifica odata pentru totdeauna dilema anvelopelor all season
Nu te lasa pacalit de eticheta! RAR clarifica odata pentru totdeauna dilema anvelopelor all season
de Adrian Somai la 19 Oct. 2025
Urmareste-ne pe Google News
anvelope de iarnacauciucuri de iarnacauciucuri all seasoncauciucuri m+s

Pe masura ce temperaturile scad si prognozele meteo anunta primele ninsori, multi soferi incep goana anuala dupa anvelopele potrivite. Internetul abunda insa in informatii contradictorii despre ce este sau nu legal iarna pe drumurile din Romania. Pentru a pune capat confuziilor, Registrul Auto Roman (RAR) a venit cu precizari oficiale. Legislatia nu s-a schimbat, iar ceea ce conteaza cu adevarat este marcajul de pe cauciucuri, nu denumirea lor comerciala.


Potrivit RAR, toate anvelopele care poarta inscriptia M+S, M.S. sau M&S (de la Mud and Snow - noroi si zapada) sunt conforme pentru circulatia pe carosabil acoperit cu zapada, gheata sau polei. Nu conteaza daca sunt vandute sub eticheta „winter”, „all season” sau „snow”, ci doar daca au acest marcaj vizibil pe lateral. Reprezentantii RAR subliniaza clar ca termenul all season este unul pur comercial, mai mult un truc de marketing. „Nu s-a modificat nimic in legislatie. Ceea ce conteaza este prezenta marcajului M+S”, transmit reprezentantii RAR.

Cand sunt obligatorii cauciucurile de iarna

Una dintre cele mai frecvente confuzii in randul soferilor este legata de perioada exacta in care anvelopele de iarna devin obligatorii. Spre deosebire de alte tari, Romania nu are o data fixa in calendar. Legea prevede doar ca acestea trebuie folosite atunci cand drumul este acoperit cu zapada, gheata sau polei, indiferent de luna. Astfel, daca in noiembrie carosabilul este curat si uscat, soferul nu este obligat sa schimbe cauciucurile. In schimb, daca pe drum apar conditii specifice iernii, folosirea anvelopelor de vara devine o incalcare a legii.
 
Cadrul legal este stabilit de Ordonanta Guvernului nr. 5/2011, care modifica OG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice. In document se mentioneaza expres ca anvelopele de iarna sunt acelea care au inscriptionat marcajul M si S. Practic, acesta este singurul criteriu dupa care politia rutiera verifica legalitatea echiparii autovehiculului.

Recomandarile RAR pentru siguranta

RAR nu s-a limitat la clarificarea legislatiei, ci a emis si recomandari tehnice pentru siguranta soferilor. Prima regula este verificarea anului fabricatiei, inscriptionat pe cauciuc sub forma DOT (Department of Transportation). Specialistii recomanda ca pneurile mai vechi de 4-5 ani sa fie verificate atent, deoarece cauciucul imbatraneste si isi pierde elasticitatea. De asemenea, adancimea minima a profilului trebuie sa fie de cel putin 1,6 mm, dar pentru conditii de iarna se recomanda peste 4 mm.
 
RAR mai atrage atentia ca pneurile de iarna sunt construite dintr-un compus special care ramane moale la temperaturi scazute. In timp ce anvelopele de vara devin rigide sub 7°C si isi pierd aderenta, cele de iarna mentin tractiunea si scurteaza semnificativ distanta de franare pe carosabil umed sau alunecos.
 
Multi soferi prefera anvelopele all season, considerandu-le o optiune convenabila care elimina nevoia schimbarii sezoniere. Specialistii avertizeaza insa ca aceste pneuri sunt un compromis intre performantele de vara si cele de iarna. Ele pot fi utilizate legal doar daca au marcajul M+S, dar comportamentul lor pe zapada abundenta sau la temperaturi extrem de scazute este inferior celui oferit de anvelopele dedicate sezonului rece. Pentru zonele de munte sau drumurile frecvent acoperite cu polei, RAR recomanda strict utilizarea cauciucurilor de iarna.
 
Conducatorii auto care circula iarna fara anvelope corespunzatoare risca sanctiuni intre 1.305 si 2.900 de lei, echivalentul a 9–20 puncte-amenda, conform clasei a IV-a de sanctiuni din Codul Rutier. In plus, politia poate retine certificatul de inmatriculare al autovehiculului pana la remedierea situatiei. Cu toate acestea, soferii care folosesc anvelope marcate cu M+S sunt protejati legal, indiferent de eticheta comerciala.

        Citeste si: Razboaiele Crypto” zguduie Europa: Big Tech si guvernele se lupta pentru controlul mesajelor private

Sursa foto: freepik.com
 
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Guvernul nu mai lasa nici medicii si nici profesorii sa isi cumuleze pensia cu salariul de la stat
Ultima ora

Guvernul nu mai lasa nici medicii si nici profesorii sa isi cumuleze pensia cu salariul de la stat

today18 Nov. 2025
Proiect de lege pentru proprietarii blocului explodat din Rahova. Despagubiri la valoarea reala a imobilului
Ultima ora

Proiect de lege pentru proprietarii blocului explodat din Rahova. Despagubiri la valoarea reala a imobilului

today18 Nov. 2025
Document REFORMA ADMINISTRATIEI. Ce masuri lanseaza Ilie Bolojan pentru a taia cheltuielile la stat
Ultima ora

Document REFORMA ADMINISTRATIEI. Ce masuri lanseaza Ilie Bolojan pentru a taia cheltuielile la stat

today18 Nov. 2025
Cum sa alegi domeniul si numele potrivit pentru magazinul tau online
Companii

Cum sa alegi domeniul si numele potrivit pentru magazinul tau online

today18 Nov. 2025
SURSE Guvernul Bolojan pregateste o OUG pentru bugetari. Cumulul pensie-salariu la stat, limitat
Ultimele stiri economice

SURSE Guvernul Bolojan pregateste o OUG pentru bugetari. Cumulul pensie-salariu la stat, limitat

today18 Nov. 2025
Beneficiile utilizarii unui pulsoximetru pentru monitorizarea sanatatii
Sanatate

Beneficiile utilizarii unui pulsoximetru pentru monitorizarea sanatatii

today18 Nov. 2025
Evolutia tehnologiilor in chirurgia refractiva: de la PRK la ReLEx SMILE si solutia moderna pentru presbiopie - PRESBYOND
Sanatate

Evolutia tehnologiilor in chirurgia refractiva: de la PRK la ReLEx SMILE si solutia moderna pentru presbiopie - PRESBYOND

today18 Nov. 2025
Comisia Europeana da de pamant cu reforma lui Bolojan. Austeritatea loveste in economie
Economie

Comisia Europeana da de pamant cu reforma lui Bolojan. Austeritatea loveste in economie

today18 Nov. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x