Carlos Ghosn, directorul aliantei auto franco-japoneze, care a fost prezent la Moscova pentru a semna tranzactia, a declarat ca aceasta confirma importanta parteneriatului pe care grupul Renault-Nissan il desfasoara de patru ani cu AvtoVAZ.
"Rusia doreste sa devina cel mai mare producator auto din Europa pana in 2015", a declarat Ghosn, cu ocazia unei conferinte de presa. "Piata este competitiva si toti producatorii mari auto au deja operatiuni in Rusia. Dar sa fie clar - nu ne rezuman doar la productia si comercializarea masinilor".
Ghosn estimeaza ca noua societate mixta va acapara o cota de piata de 40% in Rusia, pana in 2016, in crestere de la 30%. Renault-Nissan va contribui la retehnologizarea modelelor Lada, beneficiind de tot suportul liniilor de productie AvtoVAZ.
Piata auto din Rusia a crescut vertiginos in ultima vreme, pe fondul unei majorari a veniturilor cetatenilor rusi. Clasa de mijloc a crescut de la un milion de persoane (1999), la 15-30 milioane, potrivit unui studiu recent, realizat de Sberbank.
Vanzarile de automobile in Rusia au crescut cu 40% in 2011, pana la 2,6 milioane unitati. Revigorarea batranului brand LADA reprezinta prioritatea numarul 1 a lui Ghosn. AvtoVAZ a supravietuit anului 2009 doar dupa ce a primit un ajutor financiar de la stat. Masinile sale demodate reprezinta, nu de putine ori, subiect de gluma.
"Fara indoiala ca brandul Lada va fi, pe termen scurt si lung, cel mai important brand din Rusia pentru grupul Renault-Nissan", a precizat Ghosn, pentru agentia de stiri Reuters. "Suntem aici sa intarim imaginea brandului si sa ii oferim tot ce are nevoie".
Doua noi modele Lada, Largus si Granta, au atras o cerere majora si compania incearca sa onoreze numarul mare de comenzi. AvtoVAZ, care detine o mare uzina in orasul Togliatti, doreste sa majoreze productia Lada, Renault si Nissan pana la 1,4 milioane unitati, termenul limita pentru indeplinirea targetului fiind anul 2015.
"Daca vii cu un produs modern sub egida unui brand rusesc, o sa intampini o cerere foarte puternica", a declarat Ghosn.
Societatea mixta alcatuita alaturi de compania de stat Russian Technologies de la Moscova va functiona pana la mijlocul lui 2014.
Renault-Nissan va investi 23 miliarde ruble (742 milioane dolari) pentru a prelua AvtoVAZ, obtinand o participatiune de 67,13%, in cadrul joint venture-ului. Societatea va detine apoi 74,5% din AvtoVAZ. La randul sau, Russian Technologies va detine 32,87% din joint venture.
Datoria AvtoVAZ catre Russian Technologies va fi restructurata. Producatorul rus isi va vinde activele mai putin importante, pentru a returna 8 miliarde ruble din imprumut. Restul sumei, de 46 miliarde ruble, va fi returnata pana in 2032.
Ca parte din aceasta intelegere, Renault-Nissan va detine opt locuri in consiliul AvtoVAZ; boardul a fost extins de la 12 la 15 membri.