Sistem revolutionar de regenerare a energiei cinetice
iloopmazdasistemenergiecineticarevolutionar
Constructorul auto japonez Mazda a prezentat un nou sistem de recuperare a energiei cinetice pierdute la franare. Este bazat pe un capacitor si va debuta in 2012 pe o parte din modelele nipone, urmand sa fie introdus ulterior in intreaga gama. Sistemul se numeste i-Eloop si promite o economie de carburant de pana la 10%.
Sistemul celor de la Mazda promite sa fie superior din punct de vedere tehnologic deoarece un capacitor suporta mai multe cicluri de incarcare/descarcare decat un acumulator si poate gazdui volume mari de electricitate si se incarca mult mai rapid decat un acumulator.
i-Eloop face conversia de la energia cinetica pierduta prin franare la energie electrica si foloseste resursele obtinute pentru a alimenta sistemul de climatizare, sistemul audio si numeroase alte componente electrice.
Sistemele regenerative, tot mai populare
Sistemele de franare regenerativa sunt din ce in ce mai populare in randul constructorilor de automobile. Acestea folosesc un motor electric sau un alternator pentru a dezvolta curent electric pe masura de vehiculul incetineste, recuperand o parte din energia cinetica pierduta in mod normal la decelerare.
In cazul hibrizilor, sistemele de franare regenerativa folosesc un motor electric mai mare si o baterie dedicata, in unele cazuri respectivele elemente fiind necesare si pentru propulsia propriu-zisa.
Cei de la Mazda au analizat mecanismele de accelerare si decelerare din viata reala si au dezvoltat un sistem care recupereaza energie cinetica la fiecare franare.
Japonezii pretind ca sistemul lor recupereaza o cantitate mare de energie la fiecare franare. Spre deosebire de hibrizi, sistemul Mazda i-Eloop nu are nevoie nici de o baterie proprie, nici de un motor electric dedicat. Sistemul este compus dintr-un alternator cu voltaj variabil (12-25 V), un capacitor cu rezistenta scazuta si un convertor curent continuu/curent continuu.
Principiul de functionare i-Eloop
Din momentul in care soferul ia piciorul de pe pedala de acceleratie, sistemul incepe sa recupereze energie cinetica. Alternatorul ridica la maxim voltajul pentru a obtine cat mai multa energie si efectueaza o frana de motor mai complexa si mai lina.
Capacitorul se poate incarca la maximum in doar cateva secunde si distribuie apoi energia sistemului electric al vehiculului, nu inainte de a cupla modul "12 V" al convertorului. Sistemul incarca si acumulatorul conventional al automobilului.
Sistemul i-Eloop intra in functiune de fiecare data cand franezi si reduce necesitatea arderii unei cantitati suplimentare de carburant pentru a alimenta sistemul electric al automobilului.
Reducere cu 10% a consumului
In conditii de trafic "tip bara la bara", sistemul promite sa reduca consumul de carburant cu 10%. Denumirea i-Eloop provine de la adaptarea "Intelligent Energy Loop" si sistemul poate fi corelat cu sistemul i-stop de la Mazda. Impreuna, cele doua sisteme maresc durata de timp in care motorul poate fi oprit.
Sistemul va debuta pe conceptul Takeri, prezentat la Salonul Auto de la Tokyo, conceptul unei berline de clasa medie menit sa prezinte atat noul limbaj de design Kodo al celor de la Mazda, cat si noile tehnologii Skyactiv.