Taxa noua pentru soferi: 3,5 euro pe zi ca sa intri in Capitala! Primaria vrea sa taxeze masinile neinmatriculate in Bucuresti
taxa autotaxa auto bucurestidan cristian popescu
Bucurestiul ar putea deveni, in curand, primul oras din Romania in care accesul rutier se taxeaza zilnic pentru masinile inmatriculate in alte judete. Un proiect de hotarare depus la Primaria Capitalei propune introducerea unei taxe de 3,5 euro/zi pentru autoturismele care circula in Bucuresti fara a fi inregistrate in Capitala sau in judetul Ilfov. Initiativa apartine consilierului general PSD Dan Cristian Popescu, care spune ca masura este necesara pentru a reduce traficul sufocant si nivelul ridicat de poluare din oras.
Potrivit proiectului, taxa va functiona similar unei roviniete urbane si se va putea achita pentru perioade de o zi, o saptamana, o luna sau un an intreg. Plata s-ar putea face online, prin SMS sau la puncte autorizate, iar verificarea masinilor se va face prin camere automate de recunoastere a numerelor de inmatriculare, amplasate in puncte-cheie ale orasului. Daca proiectul va fi aprobat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, sistemul ar urma sa fie implementat in urmatoarele luni, dupa o perioada de testare.
Cat vor plati soferii pentru a intra cu masina in Bucuresti
Pentru autoturisme, taxa propusa este de 3,5 euro/zi, echivalentul a circa 17 lei, insa cei care circula frecvent in Bucuresti vor putea opta pentru abonamente: 6 euro pentru 7 zile, 9,5 euro pentru 30 de zile si 50 de euro pentru un an intreg. In cazul vehiculelor de marfa sau al celor destinate transportului de persoane, valorile cresc proportional. De exemplu, o autoutilitara ar putea plati intre 8,6 euro/zi si 96 euro/an, iar un microbuz cu pana la 23 de locuri ar avea o taxa de 4 euro/zi sau 320 euro/an. Pentru camioane si autocare, sumele pot ajunge chiar la 1.200 de euro/an, in functie de greutate si capacitate.
Exista insa si exceptii. Ambulantele, vehiculele de interventie ale Politiei, Jandarmeriei, Armatei sau ISU, precum si autovehiculele istorice, diplomatice, ale persoanelor cu dizabilitati sau masinile 100% electrice si pe hidrogen nu vor plati aceasta taxa. Banii colectati vor merge integral la bugetul Primariei Capitalei si vor fi folositi exclusiv pentru mobilitate durabila, extinderea retelelor Park & Ride si reducerea poluarii.
De ce vrea Primaria aceasta taxa
Proiectul se bazeaza pe concluziile Planului de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti-Ilfov 2021-2030, care arata ca orasul este cel mai aglomerat din Romania, iar densitatea traficului depaseste cu mult capacitatea infrastructurii. Potrivit datelor oficiale, in fiecare zi circula in Bucuresti peste 1,4 milioane de vehicule, dintre care 35% sunt inmatriculate in alte judete.
Aceasta presiune uriasa asupra traficului determina pierderi de timp uriase pentru soferi - peste 134 de ore anual in medie, conform TomTom Traffic Index 2024. Totodata, Capitala se confrunta constant cu depasiri ale limitelor europene de poluare cu particule PM10 si dioxid de azot (NO?), arata raportul ANPM 2024. In acest context, introducerea unei
taxe pentru vehiculele neinmatriculate local ar fi, potrivit autoritatilor, o solutie pentru fluidizarea traficului si reducerea emisiilor.
Consilierul general Dan Cristian Popescu sustine ca masura va afecta trei categorii de persoane. Prima este cea a locuitorilor din Bucuresti care si-au inmatriculat masinile in alte judete pentru a plati asigurari RCA mai mici. „Acestia vor fi stimulati sa-si inmatriculeze masinile in Capitala, ceea ce ar insemna venituri mai mari din impozite pentru bugetul local”, a explicat Popescu.
A doua categorie vizata este cea a soferilor care vin ocazional in Bucuresti – pentru cumparaturi, vizite sau afaceri. Pentru ei, autoritatile intentioneaza sa incurajeze folosirea parcarilor Park & Ride si a transportului public. In fine, cea de-a treia categorie o reprezinta cei care tranziteaza Bucurestiul, pentru care se recomanda utilizarea centurilor ocolitoare sau a rutelor alternative, pentru a evita intrarea in oras.
Sustinatorii proiectului afirma ca taxarea accesului auto in orase mari este o practica comuna in Europa. Exemple exista la Londra, Milano, Stockholm sau Madrid, unde astfel de taxe au dus la scaderea traficului cu 10-20% si la reducerea poluarii cu pana la 30% in zonele centrale. De altfel, Comisia Europeana recomanda statelor membre sa introduca mecanisme de tarifare a traficului urban, in special in marile metropole.