Transportatorii cauta solutii pentru recuperarea unei parti din taxa de 7 eurocenti
transportatori7 eurocentiuntrrrecuperaretaxa
De maine, intra in vigoare taxa pe carburant de 7 eurocenti, iar Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) cauta masuri care sa permita companiilor de transport sa recupereze o parte din acciza platita.
In ultimele luni, UNTRR s-a consultat cu Guvernul pentru a rezolva problema “banilor pierduti” din aceasta taxa.
“UNTRR considera ca recuperarea accizei la carburant va ajuta la mentinerea competitivitatii la nivel regional a firmelor de transport marfa si persoane, dar mai mult decat atat, aceasta masura nu va avea un impact negativ asupra consumatorului roman din cauza preturilor carburantilor generate de introducerea accizei. Totodata, recuperarea accizei va permite mentinerea costurilor platite de pasageri in acest moment”, spun oficialii transportatorilor.
In momentul de fata, acciza pentru motorina se poate recupera in sase tari din Uniunea Europeana: Belgia, Franta, Spania, Italia, Ungaria si Slovenia. O astfel de masura s-ar putea impune si in Romania.
“Masura recuperarii accizei la motorina in Romania, nu se va aplica numai transportatorilor romani, ci oricarui transportator din Uniunea Europeana care indeplineste aceleasi conditii si alimenteaza cu carburant din Romania. Asa cum si noi, din Romania, recuperam acciza din cele sase state”, mai spun reprezentantii UNTRR.
Acestia cred ca se va gasi o formula care sa satisfaca si Guvernul dar transportatorii, iar aceasta sa poata fi transpusa intr-un act normativ.
“Actul normativ va trebui sa stipuleze trei aspecte esentiale: cui se ramburseaza acciza la motorina, cand si cat. Detaliile de procedura referitoare la documente justificative care sa confirme achizitia pe factura a carburantului, precum si faptul ca a fost utilizata de autovehicule eligibile, vor fi reglementate prin norme de aplicare intr-o maniera simpla si eficienta, bazata pe modele existente in celelalte state UE in care se aplica aceasta procedura”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
Discutiile vizeaza rambursarea trimestriala a procentului de acciza recuperabil, precum si beneficiarii directi ai acestei facilitati, firmele de transport marfa care opereaza autovehicule de transport marfa de peste 7,5t si firmele de transport pasageri care opereaza autovehicule de peste 1+8 locuri, de transport public (contra cost) si in cont propriu licentiat.
“Totodata, propunerea noastra este ca rambursarea sa fie de 5 eurocenti/litru deoarece pe baza evaluarilor de impact realizate si cu furnizorii de carburant, rambursarea unei parti mai reduse din acciza suplimentara poate conduce la scaderea volumului de carburant consumat, cifra avansata reprezinta pragul minim care sa permita mentinerea volumului de motorina consumat in prezent” , a mai spus Dinescu.