Cum sa fiu sigur pe sosea in sezonul rece

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cum sa fiu sigur pe sosea in sezonul rece Cum sa fiu sigur pe sosea in sezonul rece
de Manager.ro la 22 Ian. 2012
Urmareste-ne pe Google News
iarnazapadagheatamasinasosele

In sfarsit, iarna s-a instalat si in Romania. Bucurestenii au, pentru prima oara in acest sezon, de curatat zapada si gheata de pe masina. Dar, mult mai important este faptul ca partea carosabila nu este perfect uscata, asa ca, este important sa stii ce anume trebuie sa faci pentru a evita situatiile neplacute.

Pe polei, gheata sau zapada nu mai conteaza daca ai sute de mii de kilometri de condus la activ, ori ai luat permisul de numai o luna. Factorii cheie in astfel de situatii sunt adaptarea la conditiile de drum(chiar daca suna a "Reflectii Rutiere"), atentia la volan, dar si pregatirea corespunzatoare a automobilului pentru sezonul rece. 

Suprafata de contact anvelopa/asfalt este egala cu cea a unei palme

Anvelopa reprezinta singurul contact al vehiculului cu asfaltul. in medie, suprafata efectiva de contact este apropiata de cea a unei palme pentru fiecare anvelopa in parte. Pe masura ce viteza creste, suprafata de contact se micsoreaza. Din acest motiv, este crucial sa aveti anvelopele umflate la presiunea indicata de constructor, pentru a oferi nivelul maxim de aderenta disponibil. 

Presiunea din anvelope, factor cheie

Presiunea din anvelope scade odata cu temperatura de afara. Verificati periodic presiunea din anvelope, indiferent daca este vara sau iarna si corectati indata ce gasiti o valoare gresita. Recomandarea este valabila indiferent de anotimp. Nu cadeti in cealalta extrema – umflarea excesiva a anvelopelor. Aceasta duce la uzura accentuata a suprafetei de rulare si la reducerea aderentei. 



Totodata, riscul de explozie se mareste. Daca aveti anvelopele umflate sub nivelul recomandat de constructor, uzura flancurilor creste dramatic, consumul de carburant creste si el (din cauza cresterii rezistentei la rulare), iar stabilitatea vehiculului este redusa, fenomenul de deriva aparand in unele viraje. De asemenea, creste riscul de desjantare. 

Manevreaza comenzile cu grija

Degeaba ai anvelope corespunzatoare, ABS+EBD+AFU si ESP daca bruschezi comenzile automobilului de parca te-ai juca pe PlayStation. Nu brusca volanul, nu accelera brutal, schimba cu atentie treptele de viteza si actioneaza franele cu atentie maxima. Fiecare manevra pe care o faci se traduce printr-un transfer de mase, care afecteaza echilibrul vehiculului tau, care era oricum precar intr-un sezon caracterizat de aderenta scazuta. Pe scurt, gandeste repede, actioneaza moderat. 

Franeaza din timp, accelereaza dupa ce treci de viraj

Pastreaza o distanta mai mare intre tine si vehiculul din fata si incearca sa anticipezi ce vor face pietonii si ceilalti participanti la trafic. Expertii recomanda sa maresti de 3,5 ori distanta dintre tine si vehiculul din fata. Evita situatiile care se lasa cu o franare de urgenta prin planificarea mintala a traseului pe care vrei sa il urmezi si pasii prin care trebuie sa treci ca sa il parcurgi in singuranta. Franeaza cu mult inainte de un viraj, cat inca esti in liniedreapta. Mentine o viteza constanta in curbe si nu frana in timp ce virezi. Asteapta iesirea din viraj pentru a accelera din nou. 

Derapajul controlat

Daca rotile din fata au derapat, ridica piciorul de pe acceleratie. Daca este necesar, apasa usor frana, fara sa o blochezi si fara miscari bruste. Daca au derapat rotile din spate, dar ai in continuare controlul rotilor din fata, accelerezi usor pentru a prelua controlul – daca ai o masina cu tractiune fata. In cazul in care ai o masina cu tractiune spate, ridica piciorul de pe acceleratie pana simti ca rotile din spate si-au recapatat controlul, dupa care accelerezi usor pentru a mentine viteza. in niciun caz sa nu franezi, deoarece risti sa amplifici dezechilibrul masinii. 

Informeaza-te din timp despre drum

Prognoza meteo si informatiile despre starea drumului (oricat de putine ar fi) te pot ajuta sa eviti situatiile periculoase si sa reduci durata calatoriei. Fii la curent cu starea vremii in zona pe care o vei traversa, in special daca vei parcurge distante mai lungi. La o calatorie pe mai multe zile, urmareste zilnic prognoza meteo pe traseul tau, situtia se mai poate schimba. in cazul in care e prima zi de ninsoare in orasul tau si vrei doar sa mergi pana la birou, ia in considerare transportul in comun, ai sanse mari sa ajungi mai repede si cu mai putine batai de cap. 

Masina, pregatita pentru orice situatie

Pe langa trusa de prim ajutor, extinctorul, vesta florescenta si triunghiul reflectorizant – obligatorii prin lege, este important sa mai ai cateva elemente la bord. in primul rand, trebuie sa ai roata de rezerva umflata si haine calduroase. Pentru ca nu poti sa stii niciodata daca ramai blocat in zapada, este bine sa ai si o lista de provizii la bord in cazul in care pregatesti o calatorie (alimente, paturi, apa, lanterna s.a.md.). 



Chiar daca circuli doar prin oras, nu strica niciodata o lopata in portbagaj, alaturi de un mic saculet de nisip. Puteti sa achizitionati si un set de "sosete" de iarna pentru rotile de tractiune, in caz ca situatia este prea alunecoasa pentru a putea demara. 

Antigel si lichid de parbriz

Prinsi in valtoarea anvelopelor de iarna, multi soferi au uitat sa verifice si sa schimbe concentratia lichidului de racire. Va recomandam un mix care sa reziste la -30 de grade Celsius. Nu uitati sa verificati daca respectivul antigel este potrivit pentru sistemul de racire al masinii. Lichidul de spalare a parbrizului trebuie si el schimbat, altfel riscati craparea vasului (daca este plin) si blocarea instalatiei. Daca totusi a inghetat, nu turnati apa fierbinte, ci parcati vehiculul cateva ore intr-un garaj calduros. 

Gerul, dusmanul bateriilor

Stim cu totii ca bateriile au probleme la temperaturi sub zero grade. Tocmai de aceea, este bine sa verifici daca functioneaza corect instalatia electrica a autovehiculului pe care il conduci si daca alternatorul iti incarca bateria in parametri. Verifica si starea bateriei, dar nu te baza exclusiv pe indicatorul amplasat pe carcasa – acesta monitorizeaza mai putin de 50% din numarul total de elementi. Verifica starea de functionare a tuturor elementelor electrice de la bord, de la climatizare pana la dezgivrare si geamuri electrice. 

Verifica uleiul si bujiile mai des

Verifica nivelul uleiului periodic si completeaza daca este cazul. inainte sa pornesti motorul, lasa contactul pe pozitia 2 pana cand se sting toti martorii din bord. Astfel, bujiile incandescente au timp sa se incalzeasca. Daca ai un automobil cu pornire cu buton, sistemul gestioneaza automat situatia. in cazul in care suspectezi ca ai probleme cu aprinderea sau mai ai cateva sute de kilometri pana la schimbul de ulei, mergi la service si rezolva-ti problemele. 



Nu uita sa nu apesi prea tare acceleratia pana nu se incalzeste bine motorul. Doar fiindca lichidul de racire a ajuns la temperatura optima, nu inseamna ca si motorul tau este pregatit – uleiul se incalzeste mai greu si se raceste mai greu. Temperatura uleiului conteaza cu adevarat. In caz contrar, risti sa-i provoci avarii costisitoare motorului tau. 

Zero grade Celsius - temperatura problema

Multi soferi se tem de momentele in care temperaturile exterioare au scazut mult sub pragul de zero grade Celsius. Cel mai putin aderent moment este atunci cand temperatura exterioara este apropiata de zero grade Celsius. Vorbim de prima zi cu ninsoare, prima zi cu 2-3 grade Celsius din toamna/iarna, prima zi cu soare dupa mai multe zile de inghet. in momentul respectiv, gheata formata pe sosea fie se topeste, fie abia se formeaza, iar aderenta este la cel mai scazut nivel posibil. in situatii de acest gen, deplasati-va cu atentie sporita. 

Anticipeaza tot

Unul dintre elementele importante ale condusului defensiv vizeaza anticiparea manevrelor pe care le vor face ceilalti participanti la trafic. Majoritatea soferilor au nevoie de multe mii de kilometri si ani de zile pentru a avea capacitatea de a anticipa manevrele celor din jur. Cu cat anticipezi mai multe posibilitati si te pregatesti pentru ele, cu atat iti va fi mai usor sa gestionezi situatiile respective – daca apar si starea normala, daca totul merge ca pe roate. 



Nu uita sa te asiguri inainte sa intri in trafic, nu toti soferii vor fi la fel de atenti. in alte cuvinte, imagineaza-ti ca fiecare pieton pe care il vezi pe langa trecere vrea sa traverseze si ca fiecare sofer din jur vrea sa vina pe banda ta. Gandeste-te ce ai putea face ca sa eviti accidentul si ia masuri preventive ca sa nu fie necesara o franare de urgenta. La abordarea virajelor, imagineaza-ti ca te vei intalni cu un vehicul de dimensiuni egale, care vine din directia opusa si iti imita manevrele "in oglinda". Ati avea loc pe sosea? 

Masina, numai la nevoie

Multe drumuri se blocheaza pe timp de iarna (si nu numai) din cauza soferilor care fac naveta de acasa pana la serviciu fara sa aiba adevarata nevoie de automobil. Gandeste-te ce variante ai cu mijloacele de transport in comun si cat de complicat va fi sa gasesti un loc de parcare printre troienii formati la deszapezirea arterelor principale. Sigur iti trebuie masina si nu e doar un moft? 

Curata bine masina

Daca totusi decizi sa iei masina cu tine si este plina de zapada si gheata, inlatura toata zapada si gheata de pe masina inainte sa pleci la drum. Zapada de pe plafon iti sare pe parbriz la prima frana, iar ce ramane zboara la accelerare in fata soferilor din spate, care ar putea sa derapeze si sa te tamponeze la urmatorul semafor. Neplacut, nu-i asa? Evita solutiile extreme de deszapezire, risti sa-ti avariezi masina. Lucreaza metodic cu o racleta pentru geamuri si o matura cu perii moi pentru restul caroseriei. Nu arunca zapada pe sosea si nici pe masina parcata langa tine. 

Spala masina mai des

Ai trecut prin iarna fara sa speli masina o singura data? Foarte rau. in cazul in care societatile de salubritate isi fac treaba, acestea vor imprastia amestec antiderapant pe sosea. Acest amestec de sodiu si nisip este daunator vopselei si caroseriei. Spala masina periodic, desi o vei murdari din nou pana la urmatoarea intersectie. Astfel, te bucuri mai mult timp de automobilul tau. 

Rezerva de carburant

Consumul de carburant creste in sezonul rece, atat din cauza temperaturilor scazute, cat si din cauza ritmului mai lent in care se circula. Fii sigur ca ai suficient carburant in rezervor ca sa nu ramai in pana. In cazul in care ai plecat la drum cu carburantul la limita, iti risti chiar si viata. 



Imagineaza-ti ce se intampla daca ramai blocat in zapada si nu mai poti inainta vreme de cateva ore. Un motor obisnuit are nevoie, in medie, de pana la doi litri de carburant pe ora pentru a functiona. Pastreaza suficient carburant in rezervor pentru cinci ore, plus inca pe atat peste nivelul la care se aprinde becul de avertizare, pe langa cantitatea necesara parcurgerii drumului.

Ultimele NOUTATI

Care este cea mai sigura criptomoneda din lume? Am intrebat ChatGPT, iata ce raspuns a putut sa dea
Ultimele stiri economice

Care este cea mai sigura criptomoneda din lume? Am intrebat ChatGPT, iata ce raspuns a putut sa dea

today15 Apr. 2024
Nu mai tineti telefoanele in buzunar: cum te poti imbolnavi
Tehnologie

Nu mai tineti telefoanele in buzunar: cum te poti imbolnavi

today15 Apr. 2024
Data la care intra pensiile pe card inainte de Paste: 5 milioane de pensionari asteapta banii
Economie

Data la care intra pensiile pe card inainte de Paste: 5 milioane de pensionari asteapta banii

today15 Apr. 2024
Cati bani cheltuie statul lunar cu alocatiile pentru copii: banii nu ajung nici macar o saptamana
Economie

Cati bani cheltuie statul lunar cu alocatiile pentru copii: banii nu ajung nici macar o saptamana

today15 Apr. 2024
Ce inseamna, de fapt, datoria publica uriasa a Romaniei? Care sunt riscurile pentru noi toti
Economie

Ce inseamna, de fapt, datoria publica uriasa a Romaniei? Care sunt riscurile pentru noi toti

today15 Apr. 2024
Salarii compensatorii 2024. In ce conditii primesti gramada 24 de salarii lunare
Economie

Salarii compensatorii 2024. In ce conditii primesti gramada 24 de salarii lunare

today15 Apr. 2024
Soc in Lumea Criptomonedelor: Bitcoin si Ether se Prabusesc
Economie

Soc in Lumea Criptomonedelor: Bitcoin si Ether se Prabusesc

today15 Apr. 2024
Mediul privat romanesc, cu un picior in groapa: in doar doua luni am pierdut peste 4.300 de firme in toata tara
Companii

Mediul privat romanesc, cu un picior in groapa: in doar doua luni am pierdut peste 4.300 de firme in toata tara

today15 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Data la care intra pensiile pe card inainte de Paste: 5 milioane de pensionari asteapta banii
Economie

Data la care intra pensiile pe card inainte de Paste: 5 milioane de pensionari asteapta banii

today15 Apr. 2024
Cati bani cheltuie statul lunar cu alocatiile pentru copii: banii nu ajung nici macar o saptamana
Economie

Cati bani cheltuie statul lunar cu alocatiile pentru copii: banii nu ajung nici macar o saptamana

today15 Apr. 2024
Ce inseamna, de fapt, datoria publica uriasa a Romaniei? Care sunt riscurile pentru noi toti
Economie

Ce inseamna, de fapt, datoria publica uriasa a Romaniei? Care sunt riscurile pentru noi toti

today15 Apr. 2024
Salarii compensatorii 2024. In ce conditii primesti gramada 24 de salarii lunare
Economie

Salarii compensatorii 2024. In ce conditii primesti gramada 24 de salarii lunare

today15 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x