Incredere oarba in online: 1 din 3 romani a pierdut bani dupa ce a urmat sfaturi de investitii
investitiiidei investitiiinfluenceri financiarifrauda onlineschema ponzi
Internetul a devenit pentru multi romani o sursa principala de informatii despre bani, economii si investitii. Insa, potrivit unui studiu realizat pentru Revolut, aceasta incredere in mediul online se dovedeste adesea costisitoare. O treime dintre romani recunosc ca au pierdut bani dupa ce au urmat sfaturi financiare neverificate, iar majoritatea dintre ei spun ca nu au verificat informatiile cu specialisti. Fenomenul arata cat de vulnerabili sunt consumatorii intr-o lume in care oricine poate deveni „expert financiar” pe retelele sociale.
Desi 69% dintre participantii la sondaj se declara increzatori ca pot distinge intre informatiile financiare reale si cele inselatoare, cifrele contrazic aceasta perceptie. Aproape 60% dintre romani admit ca au luat decizii financiare fara sa le confirme cu o sursa de incredere. Unii au actionat din impuls, convinsi de promisiunile unor „investitori” de pe TikTok sau YouTube care ofera sfaturi despre „imbogatire rapida”.
Femeile sunt, totusi, ceva mai prudente: aproape jumatate dintre ele spun ca nu urmeaza niciodata recomandari online fara verificare. In schimb, barbatii tind sa isi asume mai multe riscuri, iar 32% recunosc ca au urmat sfaturi care s-au dovedit paguboase. Majoritatea acestor pierderi au fost sub 1.000 de euro, insa pentru multi, lectia a fost dureroasa.
Tinerii, cei mai expusi capcanelor financiare
Generatia tanara este cea mai predispusa sa creada in mirajul castigurilor rapide. Aproape 36% dintre tinerii intre 18 si 34 de ani au declarat ca folosesc ocazional
recomandari online pentru investitii sau economii. Spre deosebire de ei, generatiile mai mature sunt mult mai sceptice: peste 60% dintre persoanele de peste 45 de ani spun ca nu cauta si nu urmeaza niciodata astfel de sfaturi.
Tinerii sunt, totodata, si cei mai prezenti pe platformele unde se promoveaza continut financiar superficial: TikTok, Instagram sau Reddit. Fenomenul „finfluencerilor” (influenceri financiari) a luat amploare si in Romania, pe fondul dorintei tinerilor de a-si gestiona mai bine banii. Problema este ca multi dintre acesti creatori de continut nu au pregatire economica, iar un sfat gresit poate duce la pierderi serioase.
Daca o parte dintre romani cad in plasa „specialistilor” online, altii se tem tot mai mult de inselaciuni. 45% dintre participantii la studiu au spus ca principala bariera in a urma sfaturi financiare online este teama de frauda. Printre cele mai frecvente temeri se numara schemele „pump and dump”, piramidele financiare de tip Ponzi si promisiunile false de castiguri garantate.
Persoanele cu varste intre 25 si 34 de ani se tem cel mai mult de fraude (54%), dar si de schemele Ponzi (29%). In schimb, romanii mai in varsta, peste 65 de ani, sunt mai atenti la manipularile de tip „pump and dump” – situatii in care pretul unui activ este umflat artificial pentru a pacali investitorii neexperimentati.
Rezultatele studiului arata un paradox: majoritatea romanilor cred ca pot identifica usor sfaturile false, dar datele demonstreaza contrariul. Psihologii numesc acest fenomen „efectul Dunning-Kruger”, care se traduce prin tendinta oamenilor de a supraestima propriile cunostinte.
Expertii atrag atentia ca multi romani nu constientizeaza cat de sofisticate au devenit metodele de manipulare financiara in mediul online. Clipurile scurte si graficele colorate ofera o iluzie de profesionalism, iar limbajul pseudo-economic creeaza o aparenta de expertiza. In realitate, multe dintre aceste sfaturi sunt copy-paste din surse neverificate sau, mai grav, sunt promovate de persoane platite sa influenteze decizii de investitie.
Specialistii in educatie financiara atrag atentia ca solutia nu este izolarea de internet, ci filtrarea atenta a informatiilor. Orice recomandare legata de investitii, economii sau criptomonede ar trebui verificata prin mai multe surse si, ideal, discutata cu un consultant autorizat. In plus, institutiile bancare si fintech-urile precum Revolut, ING sau BCR au inceput sa ofere module de educatie financiara gratuite pentru publicul larg.