Secretul reusitei in afaceri
Am un prieten care, de vreo 20 de ani, este agent de distributie pentru diverse firme. Ca strategie de lucru, face in principiu ce fac tot agentii de distributie - merge din magazin in magazin si intreaba de patron pentru a discuta o anumita oferta - doar ca in cazul lui se intampla ceva aproape miraculos: in 90% din situatii pleaca de-acolo cu o comanda ferma.
Nu mi-e foarte clar cum face. Dar cert e ca ajunge imediat la persona cu putere de decizie din magazin si, cum-necum, se imprieteneste cu aceasta, reusind sa spuna exact ce trebuie, exact la momentul potrivit sau, din contra, reusind sa taca si sa proceseze foarte eficient ce i se transmite (verbal si non-verbal).
Cum am mentionat, in 90% din cazuri are succes, primeste comenzi ferme si stabileste clar cand sa trimita camionul cu marfa.
Lucreaza pe baza de comision din sumele platite de magazinele-client, ca urmare se implica si in incasarea banilor – mai finut, mai agresiv, dupa cum se prezinta situatia. Intuieste cu precizie daca va avea sau nu probleme in relatia de afaceri respectiva si stie foarte bine cum sa le contracareze.
Prietenul in cauza a distribuit de toate, de la napolitane la fier-beton. Nu are cine stie ce studii si nu cred ca a pus vreodata mana pe o carte de marketing. Dar, in ciuda acestor lipsuri, vinde de 10 ori mai mult decat colegii lui din piata si spune ca se bazeaza pe un singur lucru: pe experienta.
Experienta, acest element esential pentru succesul in afaceri, nu inseamna strategii predate pe la cursuri si seminare de tot felul. Nu inseamna nici sfaturi de la prieteni, nici povesti motivationale citite pe Internet (pe-astea le uiti a doua zi).
Experienta inseamna
invataminte rezultate din contactul cu lumea reala, din efortul practic, concret, de zi cu zi, de a face o afacere. Contactul cu lumea reala este singurul care iti poate oferi lectii cu adevarat utile, pentru ca aici nu mai este vorba despre ce cred lectorii X sau Y, ci despre ce “crede” piata (singura parere care conteaza cu adevarat).
Cand te lovesti de un obstacol acolo unde nici nu gandeai ca ar putea fi vreun obstacol, cand descoperi pe propria piele ca un lucru despre care erai sigur ca va merge de fapt nu merge – de-abia atunci incepi sa inveti ce sunt afacerile. Si inveti acest lucru intr-un mod destul de dureros, tocmai pentru ca esti implicat pana-n gat si pentru ca risti sa pierzi (sau chiar pierzi) bani, timp sau altceva important.
Asadar, o recomandare:
inainte de demara o afacere, cautati sa castigati experienta, cautati realitatea din teren. Nu e greu, nu e costisitor si poate fi chiar fascinant.
Reteta e simpla: pentru a castiga experienta e suficient sa va implicati de buna voie in tot felul de actiuni care presupun sa intrati in contact cu oameni. Cu cat mai multi oameni. De exemplu: 1) dati un anunt publicitar pe un site specializat si vedeti cate persoane va suna; 2) intrati intr-un minister si luptati-va sa obtineti un aviz oarecare; 3) incercati sa vindeti ceva in talcioc.
Si chiar daca atunci cand faceti aceste lucruri nici prin cap nu va trece sa demarati o afacere, veti descoperi mai tarziu ca tocmai datorita acestor lucruri sunteti pregatit sa demarati o afacere.