Cei 100 km de piste declarate ilegale de catre Politia Rutiera a Capitalei, amenajate aberant pe trotuarele din Bucuresti pe banii cetatenilor, absenta unor benzi dedicate pentru biciclete si transport in comun sunt doar cateva dintre motivele pentru care biciclistii ies in strada, pe carosabil, pentru a-si face cunoscuta indignarea.
Pe un traseu care va include cateva artere importante ce conecteaza Piata Constitutiei (punctul de plecare al marsului) de Piata Unirii – Piata Alba Iulia – Piata Muncii – Piata Victoriei – Parcul Izvor (finish), participantii isi propun sa arate ca locul bicicletei este pe banda special dedicata ei, separata de trotuar si de benzile destinate traficului auto, si ca biciclistii bucuresteni merita un sistem de cai de acces gandit dupa standarde europene.
Aceste standarde nu sunt deloc straine autoritatilor locale, cateva dintre organizatiile promotoare ale marsului – ATU, BateSaua, Ecopolis, Optar.ro - aducandu-le constant in discutie in cadrul intalnirilor Grupului de Lucru pe Mobilitate de la Primaria Municipiului Bucuresti (PMB). Obiectivul esential al acestui grup de lucru este elaborarea unui plan integrat de mobilitate care sa permita transportului public, autoturismelor, pietonilor si biciclistilor sa convietuiasca armonios intr-o capitala dotata cu o strategie durabila de transport urban.
Numarul biciclistilor din Bucuresti nu poate creste in absenta unei infrastructuri adecvate care ar putea contribui la ameliorarea unor probleme precum traficul supra-aglomerat si poluarea atmosferica. Bucurestiul este a doua cea mai poluata capitala europeana, cu un aer periculos pentru sanatatea locuitorilor sai, iar principalul generator de poluare atmosferica este traficul auto.
Conform studiului Ecopolis din 2011 "Calitatea aerului in Bucuresti. Efecte asupra sanatatii", limitele pulberilor in suspensie (PM), a caror principala sursa este traficul rutier, sunt depasite constant in toate zonele capitalei. In acelasi timp, studiul comparativ Ecopolis despre calitatea vietii in capitalele UE arata ca Bucurestiul este codas in privinta utilizarii bicicletei ca alternativa la transportul cu masina, cu doar 0.7% transport uzual cu bicicleta
fata de 59.6% in Copenhaga.
La marsul "Existam si-o sa avem banda!" din 27 octombrie 2012 au confirmat deja participarea organizatiile si grupurile informale mentionate mai jos. Marsul biciclistilor va reuni reciclete, biciclete Cicloteque, biciclete de curierat, biciclete utilitare si de agrement in prima "plimbare" revendicativa velo din Bucuresti. Lista sustinatorilor ramane deschisa pe pagina Facebook a evenimentului . Initiatorii au in vedere organizarea periodica de marsuri revendicative pe bicicleta in functie de modul in care decurge rezolvarea problemelor de pe agenda biciclistilor.
Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti
Optar.ro
Asociatia Bate Saua sa Priceapa Iapa
Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis
Asociatia GreenRevolution
ATU Asociatia pentru Tranzitie Urbana
Asociatia pentru Dezvoltare Durabila ViitorPlus
Recicleta.ro
Mai Mult Verde
Portocalamecanica.ro
Motivation
Curierii Tribul
Comunitatea Pista Ma-sii
Turific! Handmade
Masa Critica Bucuresti
Asociatia ROI
Cycling Romania
Militia Spirituala
Skirtbike
We Bike
Pump Shop
Bicicletele Pegas
Mieztrials Bike School
Bicishop
Publicicleta
Drumul bicicletei
Kite Bike
VforVerde.ro
Sursa foto: Manager.ro