Romanii isi schimba obiceiurile ca sa scape de facturile uriase la energie: LED-uri, izolatii si panouri solare in tot mai multe locuinte
facturi la energiepret energiescumpiri energieenergie verdefotovoltaice
Ne place, nu ne place, am inceput cu totii sa invatam sa ne adaptam la realitatea facturilor mari la energie. Un studiu realizat de Leroy Merlin Romania arata ca sapte din zece persoane isi modifica obiceiurile de consum pentru a reduce costurile la utilitati.
De la schimbarea becurilor clasice cu LED-uri, pana la investitii in electrocasnice eficiente si lucrari de izolare termica, tot mai multi romani cauta solutii pentru a-si proteja bugetul. Astfel, criza energetica din ultimii ani si incertitudinea legata de preturi au transformat eficienta energetica dintr-un moft intr-o necesitate.
In ultimele sase luni, majoritatea romanilor au pus in practica masuri simple, cu impact rapid asupra facturilor. Aproximativ 80% dintre cei cu varste intre 55 si 65 de ani au renuntat la becurile vechi si au trecut la LED-uri, in timp ce o treime dintre gospodarii au facut investitii mai mari: de la izolarea locuintei, pana la achizitia de frigidere, masini de spalat sau aparate de aer conditionat cu consum redus. Potrivit datelor, romanii din mediul urban sunt cei mai activi in acest sens, in timp ce in mediul rural, schimbarile se produc mai lent, in special din cauza costurilor initiale ridicate.
Interesul pentru energia verde este in crestere rapida
Pentru anul urmator, intentiile de investitii merg tot mai mult spre solutii cu impact pe termen lung. Trei din zece romani planuiesc sa cumpere electrocasnice eficiente energetic, iar unul din patru are in vedere lucrari de izolare termica. De asemenea, interesul pentru energia verde este in crestere rapida: peste 20% dintre respondenti spun ca vor sa instaleze panouri fotovoltaice sau alte surse regenerabile, de doua ori mai multi decat in perioada precedenta. Fenomenul confirma faptul ca romanii nu mai vad energia alternativa ca pe o tendinta „de viitor”, ci ca pe o solutie imediata.
Contextul general este unul provocator. Romania se confrunta cu
cele mai mari preturi la energie din Uniunea Europeana, raportat la venituri. Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a recunoscut ca pretul energiei electrice, in medie 1,55 lei pe kWh la inceputul mandatului sau, este impovarator pentru populatie. El a declarat ca ministerul are o strategie de reducere a costurilor, prin investitii in noi capacitati de productie si o mai buna reglementare a pietei. In prezent, doar patru furnizori ofera tarife sub 1,3 lei pe kWh.
Totodata, ministrul a explicat ca aproape jumatate din pretul platit de consumatori reprezinta taxe, tarife si certificate verzi. Doar 52% este costul real al energiei, restul (transport, distributie si furnizare) dubland practic povara finala de pe facturi. „Singura solutie reala este crearea de noi capacitati de productie si reducerea costurilor de echilibrare, care astazi ridica artificial preturile”, a spus ministrul Ivan. Potrivit acestuia, un memorandum privind situatia ecosistemului energetic urmeaza sa fie discutat in CSAT, cu scopul de a genera reforme legislative care sa alinieze Romania la practicile statelor vestice.
O locuinta izolata termic poate reduce factura cu pana la 40%
In tot acest timp, populatia a inteles ca solutiile individuale pot face diferenta. Specialistii in eficienta energetica spun ca o locuinta izolata termic si dotata cu aparate moderne poate reduce factura cu pana la 40%. Investitia intr-un sistem fotovoltaic aduce o amortizare in 5–7 ani, iar beneficiile se vad nu doar la buget, ci si la confortul zilnic. Romanii mai tineri, in special cei intre 25 si 35 de ani, sunt atrasi de tehnologiile inteligente, incepand de la termostate digitale, senzori de miscare si pana la aplicatii care controleaza consumul de la distanta.
Companiile din domeniul bricolajului si al energiei verzi mizeaza pe acest val de interes. „Eficienta energetica este cea mai rapida cale catre independenta si economie”, afirma Mathieu Bauduin, CEO Leroy Merlin Romania. Potrivit acestuia, compania isi propune sa sprijine clientii oferind produse accesibile si usor de implementat. In acelasi timp, datele arata ca 77% dintre locuintele din Romania au nevoie de renovare energetica, ceea ce transforma acest domeniu intr-unul strategic pentru urmatorii ani.
Pentru multi romani, motivatia nu mai este doar financiara. Cresterea confortului, siguranta si independenta energetica conteaza tot mai mult. In plus, o parte tot mai mare a populatiei, in special tinerii, declara ca aleg solutii verzi si din grija pentru mediu. Daca in trecut astfel de decizii pareau rezervate celor cu venituri ridicate, acum ele devin tot mai accesibile. De la panouri solare de balcon, la electrocasnice A+++, piata ofera optiuni pentru aproape orice buget.
Citeste si: Bolojan pune la zid sistemul public: Nu e normal sa marim impozitele si romanii sa plateasca salariile uriase ale bugetarilor
Sursa foto: freepik.com