Universuri paralele: joaca de-a statisticile dupa noul recensamant
recensamant 2012mediapublicitateziarebrat
Despre efectele Recensamantului din 2011 asupra statisticilor si, mai departe, a raportarii performantelor anumitor sectoare sau industrii s-a vorbit inca dinainte de noua numaratoare a populatiei din Romania, prima dupa intrarea in UE. Tot de pe atunci, unii specialisti intuiau faptul ca s-ar putea sa asistam la diverse aberatii. Iar acestea nu s-au lasat prea mult asteptate.
"Daca aduni totalul oamenilor care se uita la televizor rezulta mai multi locuitori decat are Romania. Ce conteaza asta, par a spune cifrele audietelor TV, cu siguranta cele mai caraghioase de cand s-a introdus sistemul people meter la noi", nota, la inceputul lui martie, pe blogul sau, Catalin Tolontan, una dintre cele mai autorizate voci din media romanesti.
Calculate in raport cu un asa-numit "univers" populational de aproape 22 de milioane, conform vechiului recensamant, cel din 2002, rezultatele audientei posturilor TV romanesti - in functie de care se joaca o cota uriasa din piata locala de publicitate - nu mai au, in mod evident, nici o legatura cu realitatea lui 2012. Umflarea punctului de audienta prin desconsiderarea rezultatelor anuntate ale Recensamantului 2012 (19 milioane de locuitori) produce, din start, o distorsionare de 15 procente! Reactia lui Catalin Tolontan venea in contextul in care BRAT (Biroul Roman de Audit al Trajelor) tocmai luase masura curajoasa de adaptare a masuratorilor sale la "universul" descris de noul recensamant. Miscarea a fost curajoasa pentru ca datele de audienta ale presei scrise au scazut semnificativ dupa noul mod de calcul. Pus in fata refuzului televiziunilor si radiourilor de a indrepta, la randu-le, aberatiile cifrice ale propriilor audiente, sub argumentul ca datele recensamantului nu sunt inca oficiale si finale, BRAT s-a vazut pus acum cateva zile in ingrata postura de a reveni la masuratorile pe model Recensamant 2002, "pentru a oferi pietei de publicitate cifre comparabile cu celelalte media". Audientele ziarelor au crescut din nou, miraculos, cu un simplu click in Excel!
Era cumva previzibil ca o piata avangardista si puternic concurentiala precum cea de media & publicitate sa fie printre primele lovite de aberatiile si inerentele manipulari ale tranzitiei la rezultatele noului recensamant. Insa vorbim, totusi, de o piata (cat de cat) reglementata, in care principalii jucatori din print, online, radio si TV s-au lasat arbitrati de organisme (cat de cat) independente si impartiale. Ce se va intampla, insa, in alte domenii care depind de masurarea performantelor prin audienta? si, mai ales, ce se va intampla in momentul in care realitatea sociala si economica din Romania va intra - si va intra, in mod cert, in cel mai scurt timp - in sfera manipularii celor doua "universuri" (Recensamant 2002 si Recensamant 2011) dupa bunul plac al unuia sau al altuia? Campania electorala bate la usa, iar autoritatile publice si politicienii sunt experti in manipularea datelor. Disparitia cifrica a peste 2 milioane de oameni din Romania inseamna, practic, dintr-un simplu calcul, dublarea ratei somajului spre 10%: iata doar unul dintre efectele "perverse" ale unei baze de calcul pe o populatie de 19 milioane de romani. Noul recensamant schimba, iarasi, raportul dintre persoanele activele si cele inactive, ca si PIB-ul, care creste prin impartirea la mai putini romani, ca sa oferim si un aspect pozitiv al noului "univers".
Rezultatele oficiale ale Recensamantului 2011 vor fi oferite abia in 2014. Pana atunci, avem cateva optiuni: sa ne consolam in "universul" fals al lui 2002 si sa ne prefacem ca nu stim ca realitatea e cu totul alta sau sa anticipam rezultatele finale si oficiale cu mici aproximari, pe baza datelor deja publice. Plus, desigur, optiunea de citi cu si mai multa atentie si de a interpreta cu maxima suspiciune orice raportare statistica. Avem in fata, pana in 2014, doi ani in "universuri" paralele.