Black Friday din 2025 pune cruce magazinelor fizice. Cine nu vinde online nu exista, romanii isi pregatesc buzunarele pentru cea mai mare campanie de reduceri din an
black friday 2025cumparaturi black friday 2025
7 din 10 romani aleg marketplace-urile online pentru cumparaturile de Black Friday din acest an. Amintim ca marea campanie de reduceri se va desfasura, la cei mai multi dintre retaileri, in ultima saptamana din noiembrie.
In fiecare an, Black Friday aduce cu sine febra reducerilor, iar in 2025 romanii se indreapta tot mai mult catre marketplace-urile online precum eMAG sau Altex pentru a profita de cele mai bune oferte. Potrivit unui sondaj realizat de Cargus pe un esantion de 1.036 de respondenti din mediul urban, 7 din 10 romani urmaresc produsele dorite pe aceste platforme de comert online, in timp ce aproape 50% se orienteaza si catre magazinele online specializate. De cealalta parte, doar 2 din 10 prefera sa mearga in magazinele fizice pentru a gasi reduceri de Black Friday.
Pretul ramane principalul factor de decizie
In ceea ce priveste factorii care influenteaza alegerile de cumparare, 88% dintre respondenti pun pretul ca prioritate absoluta atunci cand aleg produsele. Dupa acesta, costul transportului este al doilea cel mai important criteriu, avand un impact asupra deciziilor de cumparare pentru 26% dintre romani, iar recenziile altor clienti influenteaza 22% dintre consumatori. In plus, 14% dintre respondenti mentioneaza ca timpul de livrare si politica de retur sunt factori semnificativi in procesul de achizitie.
Flexibilitatea in privinta livrarii: romanii sunt dispusi sa astepte
Unul dintre aspectele interesante ale sondajului este atitudinea romanilor fata de termenul de livrare al comenzilor de Black Friday. 44% dintre respondenti sunt dispusi sa astepte pana la 7 zile pentru ca produsele comandate sa ajunga la destinatie, iar 10% ar accepta chiar o livrare mai lunga, atata timp cat termenul este comunicat clar in momentul achizitiei. De asemenea, 9% dintre romani considera ca acest detaliu nu este important, atata timp cat reducerea este semnificativa.
Tinerii din generatia Z se dovedesc a fi chiar mai flexibili: 30% dintre acestia sunt dispusi sa astepte mai mult de o saptamana pentru livrare, cu conditia ca termenul sa fie comunicat transparent. In schimb, pentru 32% dintre respondenti, termenul maxim de livrare acceptabil este de 3 zile, iar doar aproape 15% ar fi dispusi sa plateasca suplimentar pentru livrarea in aceeasi zi.
Romanii sunt mai atenti la buget in 2025
Un alt aspect relevant al sondajului este schimbarea comportamentului de consum in contextul economic actual. Aproape 40% dintre romani spun ca vor cheltui mai putin de Black Friday in acest an, in timp ce 37% intentioneaza sa aloce un buget similar celui de anul trecut. Majoritatea (63%) estimeaza ca vor cheltui sub 1.000 de lei, iar doar 13% dintre respondenti vor investi mai mult de 2.500 de lei pentru achizitiile de Black Friday.
De asemenea, exista o tendinta de crestere a asteptarilor legate de reduceri. Peste 85% dintre respondenti se asteapta ca promotiile sa fie reale, fara cresteri artificiale de pret inainte de Black Friday. Mai mult, 4 din 10 romani isi doresc stocuri mai mari pentru produsele reduse, iar 35% sunt interesati sa gaseasca mai multe oferte la produsele de baza, nu doar la cele premium sau din categoria IT&C.
Cumparaturi mai calculata si mai utila
In ciuda popularitatii reducerilor, romanii sunt tot mai calculati si atenti in alegerea produselor de Black Friday. Astfel, aproape 30% dintre respondenti admit ca sunt atrasi in continuare de reducerile mari, insa un sfert (25,5%) folosesc acest moment pentru a cumpara produse pe care le-au amanat din cauza pretului, iar 13% vor achizitiona articole necesare pe care le-au tot amanat.
Produsele cele mai dorite de Black Friday
Electrocasnicele si electronicele raman in topul preferintelor romanilor, fiind alese de aproape 50% dintre respondenti. Pe locurile urmatoare se afla hainele si accesoriile (27%), produsele pentru casa si gradina (20%), cosmeticele si parfumurile (17%), iar cartile si jucariile sunt preferatele a 15% dintre consumatori.
Totusi, pentru multi romani, cea mai mare temere legata de Black Friday ramane lipsa stocurilor suficiente pentru produsele dorite. Aproape 63,5% dintre respondenti considera ca cel mai mare cosmar este sa gaseasca reduceri mari, dar sa nu poata achizitiona produsul dorit din cauza stocurilor limitate. De asemenea, aproape 20% se tem ca vor primi alt produs decat cel comandat, iar 11% considera ca cel mai neplacut scenariu ar fi ca livrarea sa intarzie pana dupa Craciun.
Pregatiri logistice pentru o perioada aglomerata
Intr-o perioada cu un numar mare de comenzi si livrari, Cargus se pregateste pentru o crestere semnificativa a volumului de livrari de Black Friday, estimand o crestere de 40% a livrarilor fata de o perioada obisnuita, cu un varf de peste 70% intr-o singura zi de livrare. Aceste provocari logistice vor presupune o mai mare responsabilitate din partea curierilor, iar Cargus a anuntat o crestere cu 12% a numarului de curieri care vor livra coletele in aceasta perioada.
„Black Friday nu mai este despre goana dupa reduceri, ci despre alegeri chibzuite si valoare reala. Romanii nu mai cumpara impulsiv, ci aleg cu atentie magazinele si produsele in care au incredere. Este un semn clar de maturizare a comportamentului de consum”, a declarat Belgin Bactali, CEO Cargus.
Sursa foto: manager.ro