Brandurile americane sunt cele mai valoroase din lume, dar chinezii le sufla in ceafa
Miercuri, 22 ianuarie, a fost dat publicitatii studiul "Brand Finance Global 500", realizat de organizatia independenta Brand Finance, care se ocupa de evaluarea brandurilor, oferind companiilor consultanta pentru eficientizarea managementului. Metodologia de calcul a valorii brandurilor este una extrem de sofisticata si tine seama de o serie de indicatori economico-financiari ai companiilor, dar si de unele elemente mai greu cuantificabile, cum ar fi notorietatea brandului sau fidelitatea fata de brand a clientilor.
Metodologia de calcul care a stat la baza studiului "Brand Finance Global 500" este respectata, pas cu pas, pentru fiecare brand in parte, astfel incat datele privind valoarea la zi a brandurilor ofera o imagine cantitativa credibila.
Conform ultimei editii a "Brand Finance Global 500", topul celor mai valoroase branduri din lume este dominat de Amazon, brand care valoreaza, in 2020, 220.791 milioane de dolari, in crestere cu 17,5% fata de anul 2019, cand valora 187.905 milioane USD.
Pe pozitia a doua se situeaza Google, a carui valoare, in 2020, este de 159.722 milioane USD, fata de 142.755 mil. USD in 2019 (+ 11,9%).
Cu o valoare de 140.524 mil. USD, Apple se situeaza pe pozitia a treia dar a scazut, fata de 2019, cand valora 153.634 mil. USD, cu 8,5%.
Urmeaza Microsoft - 117.072 mil. USD in 2020, fata de 119.595 mil. USD in 2019 (- 2,1%).
A cincea pozitie este ocupata de Samsung - 94.494 mil. USD in 2020, fata de 91.282 mil. USD in 2019 (+ 3,5%).
Dintre companiile din Top 5 al celor mai valoroase branduri, Amazon a avut cea mai spectaculoasa evolutie istorica.
In anul 2013, conform "Brand Finance Global 500", Amazon valora "doar" 25.000 mil USD, asadar in numai 7 ani, valoarea companiei a crescut de aproape 9 ori.
Top 10 al celor mai valoroase branduri este completat de ICBC (cea mai mare banca de stat din China) - 80.791 mil. USD, Facebook - 79.804 mil. USD, Walmart (companie americana, cel mai mare retailer din lume) - 77.520 mil. USD, Ping An (companie chineza ce activeaza in domeniul asigurarilor, serviciilor bancare si financiare) - 69.041 mil. USD si Huawei - 65.084 mil. USD.
Asadar, intre primele 10 cele mai valoroase branduri din lume 6 sunt americane, 3 sunt chinezesti si 1 din Coreea de Sud.
In ceea ce priveste viteza de crestere pe parcursul anului 2019, cel mai "vioi" brand din lume s-a dovedit a fi Tesla, a carui valoare a crescut cu 64,9%.
La polul opus, cea mai mare scadere (- 29,0%) a inregistrat-o Boeing, datorita incidentelor in care au fost implicate aeronavele 737 Max.
In functie de sectorul in care activeaza, brandurile din industria IT&C sunt cele mai valoroase (14% din valoarea cumulata a brandurilor din "Brand Finance Global 500"), urmate de cele din domeniul bancar (13,1%), retail (11,3%), telecomunicatii (7,9%), auto (7%), media (6,4%), petrol si gaze (5,4%), asigurari (4,7%). 30,1% din valoarea totala apartine brandurilor care activeaza in alte domenii decat cele mentionate.
Dupa tara de origine, cele mai valoroase branduri din "Brand Finance Global 500" sunt din SUA (45,4% din valoarea toatala), China (18,9%), Japonia (6,8%), Germania (5,9%), Franta (4,4%), Marea Britanie (2,7%), Coreea de Sud (2,4%) si Canada (1,8%).
Sursa foto: maxpixels.net