Domeniul de activitate vanat de ANAF la final de 2025. Peste cine se duc inspectorii Antifrauda - nereguli, fraude, munca la negru si taxe neplatite
controale anaf 2025controale antifrauda 2025controale companii ride sharinganaf ride sharing
Companiile de ride-sharing par sa fie una dintre tintele principale ale Fiscului romanesc in acest an, cu precadere in ultimele luni. Nu de putine ori in ultima perioada, ANAF a transmis comunicate de presa in care anunta noi fraude descoperite in domeniul ride-sharing. Se pare ca verificarile au continuat, la fel si neregulile scoase la lumina in urma controalelor.
De data aceasta, Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) a descoperit, in urma unor controale desfasurate saptamana trecuta, un prejudiciu estimat la peste 35 de milioane de euro (175 de milioane de lei) care ar fi fost realizat de 128 de companii de transport alternativ (ride-sharing). Companiile ar fi functionat la negru, sustrangandu-se prin diferite tertipuri de la obligatiile fiscale catre stat.
"Operatiunea, initiata pe 29 septembrie, a vizat descoperirea de practici evazioniste, precum plata la negru a salariilor soferilor si nedeclararea veniturilor. DGAF a instituit masuri asiguratorii pe activele patrimoniale ale societatilor, conturi bancare si a sumelor urmaribile, pentru recuperarea integrala a prejudiciului", transmite ANAF.
Controalele Antifrauda au fost demarate ca urmare a unor analize de risc realizate de DGAF in luna septembrie, care au semnalat un risc fiscal major in randul operatorilor de transport alternativ. Modul prin care operau majoritatea companiilor investigate a indicat inspectorilor ANAF sustragerea de la plata obligatiilor fiscale prin:
-
Contracte de comodat fictive: Soferii transmiteau autoturismele personale cu titlu gratuit catre societatea-operator, formalizand astfel inscrierea pe platforme.
-
Plata la negru si nedeclararea veniturilor: Dupa ce incasau sumele de la platformele de ridesharing, companiile opreau un comision de pana la 15%, restul banilor fiind transferati soferilor, de cele mai multe ori in numerar, fara a fi fiscalizati.
-
Munca la negru/subdeclarata: Majoritatea soferilor care prestau servicii in cadrul acestor societati fie nu erau angajati cu forme legale, fie erau angajati cu norma de timp partiala, iar pentru acestia nu erau declarate si achitate contributiile datorate bugetului de stat;.
-
Omisiunea inregistrarii: Reprezentantii societatilor nu inregistrau in evidenta contabila si nu declarau administratiei fiscale veniturile impozabile, cauzand direct prejudiciul bugetar
Masuri asiguratorii de 175 milioane lei si amenzi semnificative
Pentru a asigura recuperarea prejudiciului total estimat la 175 de milioane de lei, DGAF a instituit masuri asiguratorii asupra activelor patrimoniale, conturilor bancare si a sumelor urmaribile detinute de platformele de ride-sharing. Aceste masuri au fost luate pentru a preveni sustragerea sau ascunderea bunurilor.
Pe langa implicatiile fiscale majore, controalele au scos la iveala si nerespectarea obligatiei de a dota masinile cu aparate de marcat electronice fiscale, desi se incasau curse in numerar.
Intr-una dintre situatiile investigate, a fost identificata o flota de 230 de autovehicule fara case de marcat. Sanctiunile aplicate au inclus:
-
Amenda contraventionala.
-
Confiscarea sumei de 1,1 milioane de lei.
-
Suspendarea activitatii de ride-sharing a autoturismelor respective pana la dotarea cu aparate fiscale.
Care este impactul acestor practici? Munca la negru pentru soferi si privarea de drepturile la protectie sociala
Prin acest comportament evazionist sunt afectate atat realizarea veniturilor bugetare, cat si persoanele fizice care ar trebui sa aiba calitatea de salariat (conducator auto), prin privarea de dreptul la protectie sociala, respectiv de a beneficia de asigurarile sociale de sanatate si de dreptul la pensie. Legislatia din domeniul transportului alternativ reglementeaza calitatea de conducator auto, care poate fi doar titular, respectiv angajat al unui operator de transport alternativ (persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala, intreprinderea familiala sau persoana juridica detinatoare a autoturismului cu care se efectueaza transport alternativ).
ANAF recomanda tuturor conducatorilor auto care activeaza in domeniul transportului alternativ sa evalueze cu atentie modul de desfasurare a activitatii, iar in cazul in care opteaza pentru angajarea la un operator de transport alternativ sa faca toate demersurile posibile pentru a se asigura ca angajatorul isi indeplineste obligatiile fiscale pentru munca pe care a prestat-o si sa sesizeze organele competente atunci cand are suspiciuni cu privire la comportamentul angajatorului.
Pentru cresterea gradului de conformare in domeniul transportului alternativ de persoane si pentru asigurarea unui tratament fiscal echitabil pentru entitatile de buna credinta care activeaza in acest domeniu si care se conformeaza legislatiei fiscale, Directia Generala Antifrauda Fiscala va propune totodata institutiilor implicate in transportul alternativ o serie de masuri care sa contribuie decisiv la combaterea muncii nedeclarate/subdeclarate, precum si la combaterea nedeclararii/subdeclararii veniturilor impozabile obtinute in domeniul transportului alternativ.
ANAF va continua sa actioneze in mod transparent si echitabil, pentru aplicarea legislatiei. Actiunile de control vor continua in mod constant pentru a proteja bugetul de stat si pentru a asigura un mediu concurential corect, fiind vizate in mod special zonele cu risc fiscal ridicat. Actiunile de control sunt sustinute de analize de risc avansate si instrumente digitale, care elimina factorul de eroare umana si eficientizeaza activitatea de colectare si identificare a evaziunii fiscale.
Sursa foto: manager.ro