Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Fata nevazuta a marilor afaceri – cazul Gillette


Fata nevazuta a marilor afaceri – cazul Gillette
de la 27 Iul. 2018 Exclusiv
Fata nevazuta a marilor afaceri – cazul Gillette
Multa vreme, cel mai cunoscut american de pe fata pamantului a fost King Gillette. Motivul? Chipul lui aparea pe ambalajul lamelor de ras Gillette pe care milioane de barbati din intreaga lume le foloseau cu constiinciozitate in fiecare dimineata. Si le foloseau nu pentru ca Gillette ar fi fost vreun Adonis care ii inspira sa arate cat mai bine, ci pentru ca acest intreprinzator le oferea un avantaj substantial, rodul aplicarii unui model inovator de business. Despre ce era vorba?


Contrar a ceea ce se crede, King Gillette nu a inventat aparatul de ras, ci doar un model propriu de astfel de produs. La data cand se intampla asta, prin 1901, pe piata se comercializau de ani buni de zile produse absolut similare, care faceau exact ce facea si aparatul lui Gillette. Ca urmare, decizia sa de a veni cu un nou model, cu nimic mai breaz decat cele deja existente, parea din start una gresita.

Doar ca Gillette si-a gandit foarte ingenios afacerea: el nu si-a propus niciun moment sa scoata bani din vanzarea aparatului (de-aceea l-a si oferit practic gratuit), ci din vanzarea... lamelor. Aparatul sau era conceput astfel incat sa functioneze numai cu un anumit tip de lame, tot marca Gillette, care costau 5 centi bucata si care puteau fi folosite de 6-7 ori. Iar mesajul pe care il promova intreprinzatorul era simplu: “Cu acest aparat si cu lamele sale speciale, un barbierit va costa mai putin de 1 cent. La frizer, acelasi barbierit va costa 10 centi.”

King Gillette a identificat astfel corect “produsul” pe care il cumparau de fapt clientii - anume un barbierit, nu un aparat de ras cu lame de rezerva - si ca urmare n-a facut decat sa puna un pret pe acel “produs”. In asta a constat geniul sau. A intuit ca oamenii vor considera ca e mult mai avantajos sa primeasca un aparat gratuit si sa plateasca din cand in cand cateva zeci de centi pe un set de lame, in loc sa plateasca din start 5 $ pe un aparat de la concurenta. Rezultatul? Clientii s-au transformat astfel fara sa-si dea seama in prizonierii lui King Gillette.

In plus, a mai intervenit si un alt factor pe care acest intreprinzator a stiut sa-l exploateze in reclamele sale, anume faptul ca in acea vreme exista o oarecare teama fata de barbieritul la frizer. Oamenii nu se simteau prea confortabil sa-si expuna gatul unui necunoscut inarmat cu un brici, asa ca Gillette a incurajat in mesajele sale barbieritul acasa, in confortul baii proprii.

Restul, cum se spune, e istorie. In cei peste 110 ani de existenta, Gillette a ajuns un brand super-celebru, care genereaza in momentul de fata vanzari de cca 1 miliard $ anual.

Nu ne propunem aici sa prezentam in mod detaliat traseul parcurs de acest brand, din 1901 pana in prezent. In schimb vom arunca o privire asupra unui aspect foarte interesant si foarte putin vizibil totodata, care pune in lumina toata masinaria imensa care sta, in ziua de astazi, in spatele lansarii unui produs perfect adaptat cerintelor pietei. Asadar, cum se naste un aparat Gillette modern? Ce se ascunde in spatele usilor inchise de la Gillette Technology Center (GTI), laboratorul de cercetare al faimoasei companii, din apropiere de Londra?

In primul rand, foarte sugestiv e faptul ca la conceperea produselor Gillette lucreaza nu mai putin de 800 de specialisti. Iar daca mai adaugam si o descriere sumara a procedurilor si tehnologiilor pe care le folosesc acesti specialisti si care tin mai degraba de SF, obtinem o imagine destul de clara a efortului impresionant pe care il presupune in ziua de azi o afacere de o asemenea anvergura. Concret insa, ce se intampla la GTI? Care sunt etapele nasterii unui produs Gillette?

• Totul incepe intr-o incapere confortabila amenajata la Gillette Technology Center, unde in fiecare dimineata 80 de barbati se barbieresc. Nu sunt angajati ai companiei, ci oameni obisnuiti care testeaza diferite modele de aparate, in timp ce sunt filmati cu camere video ascunse in spatele oglinzilor. Aceste filmari constituie practic punctul de pornire al proiectarii unui nou model, oferind informatii utile, cum ar fi faptul ca un barbierit dureaza in medie 5 minute sau ca este executat din cca 200 de miscari;

• Pentru culegerea unor informatii mai complexe, subiectilor li se monteaza pe brat si pe fata tot felul de senzori care permit analiza miscarilor specifice pe care le executa sau obtinerea unor date imposibil de obtinut prin alte mijloace (de exemplu date despre presiunea cu care subiectul isi apasa aparatul pe obraz);

• Uneori se foloseste si tehnologia “high speed filming”, adica filmarea cu camere video minuscule amplasate la nivelul pielii, capabile sa inregistreze 500.000 de cadre pe secunda si care surprind in amanunt modul in care un fir de barba este taiat de cele 5 lame ale aparatului;

• Pe baza datelor obtinute in etapele de mai sus se trece apoi la proiectarea efectiva a aparatului de ras si a lamelor, cu ajutorul unui software performant care analizeaza virtual fiecare parametru si ofera solutia constructiva optima pentru fiecare componenta. Ceea ce rezulta este o schita complexa, pe baza careia se realizeaza prototipul noului model;

• Realizarea efectiva a prototipului cade in sarcina uneia dintre cele mai performante imprimante 3D din lume, care “imprima” un aparat de ras cu detalii incredibil de precise si cu performante tehnice similare viitoarelor aparate de serie. Lamele sunt produse manual, intr-un atelier de mecanica.

• In fine, ultimele etape sunt verificarea si testarea, care implica atat utilizarea unor tehnologii de ultima ora (tomografii cu raze X, microscopie electronica etc.) capabile sa identifice defecte de doar 100 de microni, cat si un barbierit propriu-zis, executat de un specialist care stie la ce elemente sa fie atent.

Tot acest circuit este cel standard si este parcurs in mod obligatoriu de orice prototip care, in cele din urma, ajunge sa fie realizat in productie de masa. Sa mai spunem insa ca informatiile prezentate mai sus sunt doar varful aisbergului, deoarece cercetarea realizata la Gillette Technology Center este in realitate mult mai avansata (si deci secreta) si atinge unele tehnologii prea costisitoare pentru a deveni accesibile publicului larg. Ce ziceti, de pilda, de un aparat de ras cu nanoroboti?


Editorialist Manager.ro
23 de ani experienta in domeniul editorial
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016