KPMG: Obligatiile fiscale, un punct nevralgic la firmele din Romania
companiitaxeimpoziteobligatiifiscalitate
Marea majoritate a companiilor din Romania aloca foarte putin interes si resurse, financiare si mai ales umane, unui capitol cat se poate de important: obligatiile fiscale.
Societatile romanesti au un drum foarte lung de parcurs din punct de vedere al managementului TVA, in conditiile in care majoritatea societatilor comerciale multinationale au, in medie, doar o persoana alocata cu norma intreaga care sa acopere obligatiile fiscale, inclusiv TVA, conform unui studiu al KPMG Romania.
Companiile nu tin pasul cu impozitarea directa
KPMG International a publicat un nou sondaj, care indica faptul ca, in pofida tendintei globale de orientare catre impozitarea indirecta, societatile comerciale nu pot tine pasul cu acest ritm alert.
Mai mult, conform studiului efectuat de catre KPMG International, societatile comerciale aloca in continuare resurse insuficiente domeniului TVA, acesta fiind, de asemenea, gestionat si evaluat necorespunzator.
Schimbarea modelelor de afaceri, amplificarea fenomenului de globalizare, transformarea functiilor departamentului financiar si dinamica modificarilor legislative exercita o presiune din ce in ce mai mare asupra managementului din domeniul TVA.
63% dintre firme au doar un singur specialist in taxe si impozite
Conform sondajului, 63% dintre societatile comerciale multinationale nu au o persoana responsabila la nivel global specializata in domeniul TVA.
Sondajul indica, de asemenea, faptul ca majoritatea societatilor - 59% - au intre 1 si 10 angajati cu norma intreaga (sau echivalentul acestora) specializati in domeniul impozitarii indirecte la nivel global si un sfert dintre subiectii chestionati nu au niciun specialist in domeniul TVA, angajat cu norma intreaga.
Avand in vedere faptul ca nivelul fluxurilor de numerar in materie de TVA pe care societatile comerciale multinationale le gestioneaza variaza intre 1 si 10 miliarde de dolari, o concluzie ar putea fi aceea ca sunt alocate resurse insuficiente in acest sens.
Doar 32% apreciaza ca politicile fiscale sunt bune sau excelente
Doar 32% dintre subiectii chestionati au caracterizat politicile din domeniul TVA ca fiind foarte bune sau excelente. Mai mult, doar 20% dintre respondenti au calificat procesul de implementare al acestor politici ca fiind unul foarte bun sau excelent.
Un avantaj evidentiat prin rezultatele acestui sondaj ar fi acela ca un numar mare de agenti economici sunt in proces de redresare si de implementare ale politicilor de gestionare a TVA, o imbunatatire evidenta observandu-se comparativ cu rezultatele sondajului efectuat anul trecut.
Aproape jumatate au implementate poltici fiscale la companie
De asemenea, 47% dintre respondentii situati in Europa, Orientul Mijlociu si Africa (comparativ cu rezultatul de 38% evidentiat de sondajul efectuat anul trecut), 32% dintre respondentii din Asia Pacific (comparativ cu rezultatul de 12% evidentiat de sondajul efectuat anul trecut), 20% dintre respondentii din America Latina (comparativ cu rezultatul de 12% evidentiat de sondajul efectuat anul trecut) si 33% dintre respondentii din America de Nord au implementat astfel de politici.
In ceea ce priveste investitiile viitoare in managementul specializat in domeniul TVA, 39% dintre respondenti au considerat prioritare investitiile in procese, 35% au considerat prioritare investitiile in tehnologii si 26% dintre respondenti au considerat prioritare investitiile in capitalul uman.