Salariu mare, timp liber si zero stres. Cum arata jobul ideal pentru Generatia Z
generatia zlocuri de muncapiata munciiflexibilitatejoburi remote
Generatia Z, adica tinerii nascuti dupa anul 1997, rescrie din temelii regulile pietei muncii. Daca milenialii au fost dispusi sa lucreze peste program, sa accepte compromisuri si sa urce treapta cu treapta in ierarhie, noua generatie spune raspicat: „Vrem bani, echilibru si libertate.” Specialistii HR spun ca acesti tineri pun pe primul loc timpul personal, sanatatea mentala si calitatea vietii, ceea ce scoate in evidenta o schimbare de paradigma care provoaca deja tensiuni intre angajatori si candidati.
Salarii de peste 10.000 de lei, program flexibil, un sef empatic si un mediu de lucru sanatos. Acestea sunt cerintele de baza pentru multi dintre cei care abia ies de pe bancile facultatii. In teorie, pare idealism. In practica, companiile constata ca tot mai multi candidati tineri refuza locuri de munca „clasice” si prefera sa astepte oportunitati care le ofera autonomie.
„Nu muncim pe branci doar ca sa demonstram ceva”
Pentru multi tineri din Generatia Z, munca nu mai este o forma de sacrificiu. Este doar o parte a vietii, si nu cea mai importanta. „De ce sa muncesc pe branci ca sa demonstrez ceva? La finalul zilei, e vorba despre timpul meu”, spune o tanara intervievata. Altii recunosc ca nu sunt dispusi sa-si dedice complet energia unui job, preferand activitati care aduc implinire personala, nu doar profesionala.
Aceasta mentalitate intra in contrast direct cu filosofia milenialilor, care vedeau munca drept o sursa de statut si siguranta. Acum, tinerii pun accent pe echilibru si pe sensul activitatii lor. Ei resping cultura „hustle” - ideea ca succesul vine doar prin munca non-stop - si cauta joburi care sa le ofere libertate, posibilitatea de a lucra remote si oportunitati de dezvoltare personala.
Angajatorii, prinsi la mijloc intre generatii
Diferentele de mentalitate dintre generatii se simt cel mai clar la interviuri. Angajatorii cauta responsabilitate, implicare si stabilitate, dar tinerii din Generatia Z vin cu alte prioritati: program scurt, flexibilitate, atmosfera relaxata si salarii mari inca de la inceput. „Un tanar din Generatia Z are asteptari salariale similare cu ale unui milenial cu zece ani de experienta, adica in jur de 10.000 de lei”, explica Georgiana Serban, specialist HR.
Companiile se confrunta astfel cu o provocare dubla. Trebuie sa gaseasca oameni care sa fie motivati, dar si sa ofere conditii atractive pentru o generatie care pune totul sub semnul „work smart, not hard”. Multi angajatori au inceput deja sa adapteze politicile interne, incepand de la posibilitatea de a lucra de oriunde, pana la beneficii pentru sanatatea mentala sau
zile libere pentru „reincarcare”.
Generatia Z s-a nascut cu telefonul in mana si a crescut in era influencerilor. Multi dintre tineri vad in social media un model de reusita rapida, fara efort aparent. „Faptul ca vad oameni care castiga bani postand un story de cateva secunde ii face sa creada ca succesul trebuie sa vina usor. Cand realitatea nu corespunde, apare frustrarea”, explica psihologul Claudia Vija.
Ce joburi viseaza tinerii
Tot mai multi tineri incearca sa obtina venituri suplimentare din activitati online, de la content creation si freelancing, pana la micro-businessuri digitale. Pentru ei, siguranta financiara nu mai inseamna un job stabil la birou, ci libertatea de a alege.
Desi asteptarile salariale ridicate sunt adesea criticate de angajatori, pentru multi tineri din Generatia Z banii nu sunt singurul criteriu. Ei isi doresc un scop, o misiune si o relatie de respect reciproc cu angajatorul. „Nu mai vor un sef autoritar, ci un lider empatic. Nu mai vor un birou fix, ci libertatea de a lucra de oriunde”, explica specialistii in resurse umane.
Aceasta generatie cauta un echilibru intre viata profesionala si cea personala, iar daca un job nu le ofera satisfactie sau sens, nu ezita sa plece, chiar si dupa cateva luni. Mobilitatea lor pe piata muncii este mult mai mare decat in cazul generatiilor anterioare.
Cele mai cautate domenii in randul tinerilor sunt IT-ul, publicitatea, resursele umane si marketingul digital, toate fiind industrii care permit libertate creativa si lucrul remote. In plus, multi prefera proiecte scurte, colaborari freelance sau initiative antreprenoriale, in locul unui program fix de birou.