Criza carnii de vita in Romania
horecacarnerestauranteministerul agriculturii
Paradox de Romania: Romania ar putea hrani o populatie cu 80 de milioane de oameni, dar nu reuseste sa asigure nici macar productia necesara uneia de patru ori mai mici. Ca pierde pe mana ei de 25 de ani incoace, inclusiv in industria carnii, o confirma statisticile Uniunii Europene, Institutului National de Statistica sau Ministerului Agriculturi si Dezvoltarii Rurale. Astfel, potrivit INS, Romania a importat anul trecut aproape de trei ori mai multa carne fata de cat a exportat, rezultand un deficit comercial de carne de 406,6 milioane de euro, in crestere cu 25% fata de anul precedent.
Situatia devine acuta atunci cand vine vorba despre carnea de vita procesata. Ocupam locul sapte in privinta exporturilor de bovine vii catre piete din afara UE, dar suntem codasi la livrarea carnii procesate, strainii preferand sa se ocupe exclusiv de aceasta etapa deoarece conditiile din fermele de vaci sunt necorespunzatoare din nenumarate motive, recunoscute de oficialii din Ministerul Agriculturii.
In tot acest context, principala provocare a antreprenorilor romani din domeniul HORECA, precum proprietarii de restaurante, este de a se asigura permanent ca in farfuria clientului va ajunge o friptura de vita de calitate, fara a mai spera, insa, la includerea in circuit al furnizorului roman.
Dupa o analiza a preferintelor clientilor din ultimii ani, tipul de carne folosit provine din Australia, SUA si America de Sud. O procuram printr-un distribuitor din Europa. Motivul pentru care am recurs la aceasta formula, de a lua carnea din afara granitelor tarii, este acela ca furnizorii pe care ii avem ne ofera constanta in calitate si in disponibilitatea produselor. Pe piata romaneasca nu am reusit sa identificam un nivel de calitate asemanator cu ceea ce oferim clientilor la acest moment. Se pare ca mentinerea constantei calitatii si disponibilitatii de la o saptamana la alta este, pentru mare parte din furnizorii locali, foarte greu de realizat. Ne dorim in continuare sa identificam un furnizor local, ne-ar scadea si costurile de materie prima cu pana la 30 %, explica Dragos Panait, proprietarul Red Angus Steakhouse.
Red Angus Steakhouse, care s-a remarcat de-a lungul celor sapte ani de activitate prin traditie, autenticitate si excelenta serviciilor, este un restaurant direct afectat de lipsa serviciilor de calitate venite din partea furnizorilor romani, in conditiile in care ,,produsul rege” al afacerii este antricotul de vita fraged si suculent, insotit de sosuri speciale, iar necesarul lunar este de o tona. De aceea, certificatele de calitate la cele mai inalte standarde sunt absolut necesare.
Diferenta dintre o friptura de vita regular si una premium consta in aroma, fragezime si procedura. Procesul de maturare este unul dintre cei mai importanti diferentiatori. In general, timpul de asteptare este de 14 zile, in schimb, in bucataria Red Angus procesul de maturare dureaza 21 de zile, a adaugat Marian Huzu - Executive Chef Red Angus Steakhouse.
In ciuda tuturor provocarilor, Red Angus Steakhouse s-a impus pe piata romaneasca prin constanta in calitate si crearea unui intreg concept, masa de pranz sau de seara devenind o experienta in sine, totul fiind autentic, de la materia prima principala pana la decoruri originale si ambient pe masura. Succesul a fost confirmat prin nominalizari anuale consecutive in top 10 cele mai bune resturante cu specific international la Premiile de Excelenta in HORECA sau prin premiul acordat de Restograf pentru cel mai bun restaurant american. Povestea Red Angus continua cu o noua etapa de inovare si dezvoltare, de la meniu pana la deschiderea de noi restaurante in locatii atent selectionate.