Recuperarea creantelor, o problema pe timp de criza. Exista insa si solutii!
recuperarea creantelorcrizaclientibaniobligatii fiscalesolutii
Pe timp de criza, problema incasarii sumelor de la clienti devine tot mai grava si se reflecta inevitabil in intarzieri la plata salariilor si, implicit, la plata taxelor si contributiilor. Aproape toti operatorii economici au fost afectati de un asemenea blocaj financiar.
O alta problema tine de incapacitatea sistemului judiciar de a asigura o finalitate rapida a demersurilor initiate pentru recuperarea banilor. Instanta se misca cu viteza melcului, costurile sunt mari si ritmul lent al executorilor judecatoresti ne poate scoate "din sarite". Specialistii portalului
Contabilul.ro discuta despre necesitatea identificarii unor solutii noi de recuperare a creantelor si de diminuare a consecintelor, in cazul in care deja sunt inregistrate si intarzieri la plata obligatiilor fiscale.
Administratia fiscala poate fi utilizata in procesul de recuperare a creantelor - in cazul in care exista si obligatii fiscale neachitate. Responsabilitatea indeplinirii obligatiilor fiscale revine exclusiv si in totalitate persoanei obligate la plata.
"Ca urmare a acestei reguli, de la care se deroga doar in cazurile angajarii raspunderii personale a administratorului, asociatului sau altor persoane juridice in conditiile art. 27 si 28 din Codul de procedura fiscala, organele fiscale nu pot fi silite sa intreprinda masuri impotriva unor terti debitori ai persoanei obligate la plata", precizeaza
Contabilul.ro.
Cu toate acestea, in situatia in care nu este realizata plata la scadenta, autoritatile fiscale, prin intermediul executarii silite, pot lua masuri de executare atat impotriva debitorului, cat si impotriva tertilor, fiind insa libere sa decida asupra oportunitatii vreuneia din modalitatile de executare!
Pot actiona asupra sumelor din casierie, prin poprirea disponibilului din conturile debitorului, prin sechestrarea si valorificarea bunurilor mobile si imobile ale lui, dar si prin poprirea sumelor datorate de terti, in conditiile art. 149 si 150 din Codul de procedura fiscala.
Colaborarea cu organul de executare este permisa si posibila, prezentarea unor modalitati si surse de stingere a obligatiilor de plata mai putin costisitoare decat executarea silita mobiliara si imobiliara putand fi cu usurinta insusita ca MIJLOC RAPID SI EFICIENT DE INCASARE A CREANTELOR FISCALE.
Astfel, este posibila initiativa firmei de a informa organul fiscal privitor la posibilitatea executarii prin poprire asupra sumelor datorate de catre terti. Tertul poprit, sub sanctiunea unei executari silite directe din partea organului fiscal, este obligat sa vireze imediat sumele datorate firmei creditoare, in contul bugetar indicat de autoritatea de executare silita.
In aceste conditii, este necesara, pe langa o lista a tertilor, prezentarea inscrisurilor din care rezulta obligatia de plata (contracte, comenzi etc), dar si caracterul eligibil al sumelor vehiculate. Ultima caracteristica nu este obligatorie pentru instituirea popririi, deoarece, potrivit art. 149 alineatul 1 din Codul de procedura fiscala, pot fi poprite si sumele datorate in viitor, nescadente la data cererii adresate autoritatii fiscale.
"Iata deci cum, prin executarea silita prin poprire, societatea DEBITOARE va putea fi determinata sa isi achite sumele datorate - e drept, nu direct in contul societatii CREDITOARE, ci stingand obligatiile fiscale ale acesteia din urma", mai precizeaza
Contabilul.ro.