Estimarea realista a cheltuielilor si veniturilor
cheltuielivenituribuget
Este foarte important sa puteti justifica estimarea pe care ati facut-o in ceea ce priveste cheltuielile si veniturile firmei.
Chiar daca aveti un buget pe care l-ati realizat pentru anul trecut si stiti ca activitatea firmei dvs. se va dubla, nu faceti greseala sa inmultiti cu 2 toate liniile bugetului, sa adaugati rata inflatiei previzionata si sa considerati bugetul incheiat.
Aceasta metoda poate fi, fara indoiala, foarte rapida, dar are un grad mare de probabilitate. Bugetul pe anul trecut poate fi considerat doar un punct de plecare, deoarece un buget este o transpunere in cifre a conditiilor previzionate pentru perioada viitoare.
De asemenea, este posibil ca in perioada anterioara sa fi fost anumite evolutii economice particulare, care sa nu se mai repete. Legislatia se schimba foarte repede. Puterea de cumparare si preferintele cumparatorilor se modifica permanent.
Acuratetea
Atunci cand faceti previzionarea anumitor articole din buget, incercati sa le analizati de cateva ori, eventual coroborandu-le cu informatii din alte surse.
In niciun caz nu treceti in buget prima cifra pe care o calculati sau o identificati ca fiind corecta.
Incercati intotdeauna sa va bazati pe informatii despre viitor; nu neglijati trecutul, dar tineti seama de faptul ca acesta constituie o baza de pornire care nu poate anticipa 100% viitorul.
SFATUL NOSTRU
De exemplu, la bugetul investitiilor, daca doriti ca in anul 2009 sa achizitionati un utilaj, nu treceti in buget prima valoare pe care v-o da furnizorul. Cereti inca cel putin doua oferte si, eventual, interesati-va care este nivelul de pret normal, daca nu chiar cel mai bun, pe care il puteti obtine pentru respectivul utilaj.
Sezonalitatea
In ultima faza a elaborarii bugetului, defalcati vanzarile si cheltuielile de la previziuni anuale si globale la previziuni pe trimestru si pe luni, in raport cu sezonalitatea vanzarilor firmei dvs. (de exemplu, o firma producatoare de patine va vinde mai mult iarna si aproape deloc vara), si pe familii de produse sau grupe de beneficiari.