Cat de usor pot fi manipulati oamenii? Forta incredibila a repetitiei unui mesaj
manipularea oamenilorpsihologie aplicatatehnici de manipularecuriozitati
Cu cat o afirmatie este repetata mai des, cu atat e mai probabil sa credem ca ea este adevarata, indiferent cat de aberanta este de fapt. Acest fenomen, numit de psihologi “efectul adevarului iluzoriu”, este foarte prezent in ziua de azi, in special in politica, dar il gasim foarte bine si la baza teoriilor conspirationiste sau, in general, la baza oricarei incercari de manipulare. Cand tot auzi de la un politician ca oponentul lui e un hot sau de la un influencer ca Pamantul e plat, se creeaza in timp o senzatie de familiaritate care este confundata, in mod gresit, cu o senzatie de veridicitate.
Bolnavii de Covid de la sectiile de terapie intensiva nu exista, un individ diabolic in varsta de 95 de ani vrea sa ne distruga (George Soros), Ucraina este de vina pentru declansarea razboiului cu Rusia...
Asemenea afirmatii, evident, sunt niste bazaconii, dar, repetate cu obstinatie, ajung sa-i convinga pe unii ca sunt adevarate si sa duca chiar la adevarate cruciade pentru “trezirea la realitate”.
Exemplul meu preferat este cu suveranistii: pana acum cativa ani subiectul suveranitatii tarii nu era dezbatut pe nicaieri, ca nu ne ataca si nu ne jefuia nicio putere straina (in afara de propriii nostri politicieni).
Doar ca la un moment dat au aparut cateva personaje (Diana Sosoaca, Calin Georgescu, George Simion) care au inceput sa vorbeasca absolut din senin, dar
repetat, despre sclavia impusa de Bruxelles, astfel ca in scurt timp ne-am trezit pe cap cu un val de indignati, romanii verzi, care cereau cu inversunare nici mai mult nici mai putin decat iesirea Romaniei din Uniunea Europeana. Ca ei nu mai suporta sclavia si vor sa fie suverani.
“Sclavie” era un cuvant care nici macar nu exista in vocabularul lor, dar, iata, a fost suficient ca cineva sa le spuna
in mod repetat ca sunt sclavi si, gata, au asimilat ideea. Fara niciun filtru personal, fara nicio logica, ceea ce dovedeste cat de fragila poate fi o minte needucata, careia ii lipsesc reperele date de un minimum de lecturi.
Si partea proasta este ca efectul adevarului iluzoriu functioneaza mai mereu. Daca cineva iti tot repeta la nesfarsit un lucru, ajungi cumva sa il iei in considerare, ca poate-poate are pe undeva o urma de adevar in el, ca nu iese fum fara foc s.a.m.d.
Singura situatie cand nu functioneaza este atunci cand mesajul repetat contrasteaza intr-un mod mult prea evident cu realitatea pe care oricine o poate vedea cu ochii lui. Este ceea ce s-a intamplat inainte de 1989, in ultimii ani ai regimului comunist. Degeaba ne tot repeta Ceausescu, in continuu, pe toate canalele, ca traim in Epoca de Aur – contrastul cu realitatea era urias, lumea vedea zi de zi ca sta in frig si nu are ce pune pe masa.
In rest… Repetitia unui mesaj e o arma redutabila. Iar acest lucru este valabil nu numai in politica, ci si in orice actiune legata de comunicare, cu o mentiune speciala pentru publicitate.
Sursa foto: www.pexels.com