De ani buni, Germania nu mai este paradisul pungilor din plastic. Te duci la supermarket şi, daca nu eşti pregatit cu sacoşe, pleci cu produsele in brate. In cel mai bun caz iti cumperi cu 40 de eurocenti o punga din plastic reciclabil sau cu 20 una din hartie reciclata. In schimb, Germania a devenit tara cupoanelor. Portofelele germanilor sunt pline nu atat cu bancnote cat cu bucatele din hartie cu reduceri diverse. Liniile telefonice sunt inrosite de amatorii de teleshoping, iar Internetul este incins de tineri care comanda tot felul de gadget-uri pe care uneori le si folosesc. Casele germanilor sunt pline de nimicuri ieftine care au poposit si in Romania prin cateva firme care le importa pe cele care germanii nu le mai cumpara.
Vrei cuburi de gheata care lumineaza? Sau un carlig de care sa iti agati geanta de spatarul scaunului la restaurant? Poate ai nevoie de un aparat care reda si discuri vinyl, si casete audio si le transforma in formatul mp3. Nu trebuie decat sa cheltuiesti o mica avere si le ai acasa!
Nimanui nu ii este teama de concurenta. Intre doua sate insumand 12.432 de locuitori sunt 4 supermaket-uri lipite unul de altul. Concurenta se face prin preturi, iar managerii au grija sa nu se apovizioneze de la aceeaşi furnizori, ca sa te oblige sa intri in toate magazinele. La unii carnea este mai ieftina, la ceilalti legumele, la altii bauturile şi aşa mai departe. Unii spun ca este chiar un fel de intelegere intre marii comercianti, dar nimeni nu a putut dovedi, pana acum, aceasta practica neloiala.
Este din ce in ce mai clar ca in comertul din Germania, practicile americane, puternic orientate catre a vinde orice, chiar si iluzii, au invins traditiile germane orientate catre cumpatare. Nemtii au inceput sa se comporte ca americanii. Mananca cel mai adesea la fast-food, cumpara pentru acasa produse alimentare semipreparate, se indatoreaza la banci si isi petrec timpul in fata televizoarelor.
O tara administrata de americani decenii bune nu avea cum sa nu deprinda si obiceiurile fortelor de ocupatie. Un neamt glumet imi spunea cu umor, culmea, la o halba de bere daneza, ca se bucura nespus ca nemtii au pierdut ultimul razboi mondial. M-am uitat la el cu surprindere si l-am interogat ridicand din umeri. Mi-a raspuns nu fara o unda de ironie: „Pai daca il castigam, trebuia sa stam noi sa ii privim pe ei cum se distreaza. Asa incat ne-au privit si ne-au pazit ei pe noi cativa zeci de ani. N-a fost rau deloc, mai ales ca au avut grija sa nu ne lipseasca nimic!”, a conchis neamtul.
Astfel se explica, poate, obiceiurile consumatorului german de astazi. Doar supa de sparanghel a ramas sa lupte contra mancarii tip fast-food si halba de bere bavareza in fata invaziei de beri americane, australiene si, mai nou, chinezesti. Germanul de rand s-a predat de mult!
Heidelberg, iunie 2013