In cautarea pretului... perfect
afaceripret
In cautarea pretului... perfect
Ce inseamna "cel mai bun pret"? Pretul la care profitul afacerii tale este maxim. Atentie: profitul, nu cifra de afaceri. Apropierea de "pretul optim" este un obiectiv critic pentru orice firma, mai cu seama la inceputul afacerii, atunci cand este important sa gasiti cat mai repede calea de a aduce lichiditati.
Pretul optim pentru un anume articol este cel in cazul caruia maximizati produsul dintre profitul unitar si numarul articolelor vandute.
Un pret “prea mic” poate genera o cantitate si chiar o valoare mare a vanzarilor, dar un profit redus din cauza diferentei mici dintre prêtul de vanzare si costul total. In unele cazuri, pretul redus nu garanteaza cresterea vanzarilor, din cauza anticiparii unei calitati proaste a produselor; un prêt "prea mare" poate insemna un profit unitar ridicat, dar numar mic de vanzari, generand un profit total redus. Asteptarile privind calitatea, influentate de nivelul pretului, sunt mai ridicate cand pretul creste, aceasta insemnand ca, pentru anumite tipuri de produse (in general bunurile “superioare”), cantitatea vanduta nu va scadea (semnificativ) cu majorarea pretului.
Stabilirea pretului devine din ce in ce mai dificila in mediul actual, urmare a presiunilor crescande din partea consumatorilor (prin scaderea puterii de cumparare), a concurentei si a schimbarilor frecvente care afecteaza costurile (variatiile in costul fortei de munca, al materiilor prime si materialelor de la furnizori etc).
Metode de baza pentru orientarea pretului
Orientarea pretului in functie de cost: odata cunoscut costul total al produsului si cantitatea de produse care pot fi realizate, stabiliti target-ul de profit pe care il asteptati si, in functie de acestea, stabiliti pretul necesar. O astfel de abordare este utila mai mult in cazul unei afaceri de nisa, atata timp cat exista cerere, dar concurenta este mica.
Orientarea pretului in functie de cerere: stabiliti pretul in functie de volumul de vanzari si de profitul targetat. In fapt, metoda porneste de la stabilirea profitului targetat si, apoi, estimarea cantitatii vandute in functie de prêt. Abordarea presupune, de obicei, testarea mai multor preturi, pentru a afla cum arata functia volumului vandut avand pretul ca variabila. Este utila intr-o piata in care presiunea vine in primul rand dinspre consumatori si mai putin dinspre concurenta.
Orientarea pretului in functie de concurenta: folositi metoda pentru produsele in care piata deja a stabilit pretul (un interval de preturi). Este, in general, cazul acelor produse care nu vor putea fi vandute mai scump, dar pentru care este practic imposibil sa mergeti cu preturi mai mici din cauza costurilor de productie influentate de procese sau/ si tehnologii “consacrate”, rigide.
Intr-un mediu dinamic si complex, aceste 3 metode de baza capata mai mult valoarea unor criterii de care trebuie sa tinem cont intr-o proportie mai mare sau mai mica, in functie de conditiile specifice ale pietei produsului respectiv, atunci cand stabilim pretul.
Liviu Deculescu