Codul Fiscal, modificat din nou? Noi majorari de taxe si impozite inainte de Anul Nou?
cod fiscalmodificari fiscaleaccize zaharnoi accizetaxe si impozite
Romania ar putea incheia anul cu o noua runda de modificari fiscale, desi autoritatile au promis ca nu vor mai umbla la taxe si impozite. Semnalul vine de la Dan Manolescu, presedintele Camerei Consultantilor Fiscali, care avertizeaza ca Guvernul ar putea fi nevoit sa adopte un nou „pachet fiscal” in noiembrie, odata cu bugetul pe 2026. Motivul il putem banui deja cu totii, fiind reprezentat de deficitul bugetar prea mare si de intarzierile in reformele promise la Bruxelles. „Nu cred ca vom avea un final de an fara modificari fiscale”, a spus Manolescu, intr-o conferinta la Alba Iulia.
Romania se afla intr-o situatie delicata: cheltuielile cresc mai repede decat veniturile, iar pachetele fiscale adoptate in vara si toamna nu sunt suficiente pentru a stabiliza bugetul. Estimarile arata ca deficitul din 2025 ar putea ajunge la 8,5% din PIB, departe de tinta de 6,4% asumata pentru 2026. Expertii cred ca, in lipsa unor masuri suplimentare, Guvernul nu va avea cum sa respecte jaloanele din PNRR si va fi fortat sa introduca noi taxe. Iar momentul ar putea fi chiar inainte de Anul Nou, asa cum s-a intamplat si in alti ani.
Printre variantele luate in calcul se numara extinderea bazei de impozitare si aplicarea unor accize suplimentare. Un exemplu concret este
zaharul, care deja este taxat in produsele lichide, dar ar putea fi vizat si in alte forme - prajituri, dulciuri sau produse de panificatie. „Este o contradictie: Ministerul Agriculturii il trateaza ca aliment de baza, iar Ministerul Finantelor il considera nociv si il taxeaza”, a explicat Dan Manolescu. Daca acciza va fi extinsa, aceasta se va reflecta imediat in preturile din magazine, accentuand presiunea inflationista.
O alta zona sensibila este cea a impozitelor pentru companii. Eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri, prevazuta pentru 2026, este din nou in discutie. Guvernul ar putea decide mentinerea lui, sub pretextul necesitatii de a asigura venituri constante la buget. In plus, se pregateste o noua plafonare a deductibilitatii pentru cheltuielile de consultanta, administrare si proprietate intelectuala catre firme afiliate din strainatate. In prezent, aceasta limitare se aplica doar companiilor cu cifra de afaceri sub 50 de milioane de euro, dar exista discutii pentru extinderea regulii.
Tot in vizor se afla si impozitul suplimentar pentru sectorul petrolier si al gazelor naturale (ICAS), care ar fi trebuit sa expire anul viitor. In realitate, analistii cred ca Guvernul nu isi va permite sa renunte la aceasta sursa de bani. „Cand o sa vada ca dispar banii de acolo, va fi prelungit sau transformat in alt impozit”, anticipeaza Manolescu. Practic, companiile din energie risca sa ramana permanent cu un nivel ridicat de taxare, intr-un moment in care investitiile in acest sector sunt esentiale pentru tranzitia energetica.
Accize pentru noi categorii de produse
In acelasi timp, accizele par sa devina noua arma fiscala preferata a statului. Dupa introducerea accizei pe vin si majorarea celei pentru tutun si carburanti, urmeaza probabil extinderea la alte produse considerate „de risc” pentru sanatate. Astfel, se construieste treptat o „retea invizibila” de taxe indirecte care aduce venituri la buget, dar creste costul vietii. Economistii avertizeaza ca acest tip de fiscalitate regresiva loveste mai ales in clasa de mijloc si in categoriile cu venituri mici.
Pe fondul acestor discutii, mediul de afaceri cere predictibilitate si transparenta. „Nu putem construi bugete si planuri pe termen lung intr-un climat fiscal care se schimba de la o luna la alta”, spun reprezentantii Consiliului Investitorilor Straini. De altfel, Romania are una dintre cele mai instabile legislatii fiscale din Uniunea Europeana, cu peste 550 de modificari aduse Codului Fiscal in ultimii zece ani. O situatie care complica mediul de business si descurajeaza investitiile pe termen lung.