Combustibilul viitorului
Bioetanol, combustibil obtinut din cereale. Multi vorbesc despre el ca despre solutia energetica a viitorului, deoarece constituie o alternativa viabila la combustibilul conventional (benzina), putand fi folosit fie in amestec cu acesta, fie in stare pura.
Principalul sau avantaj este cifra octanica mai mare decat a benzinei, ceea ce se traduce printr-o ardere mai eficienta si, implicit, prin emisii toxice mai reduse. In plus, procesul de obtinere este relativ facil. Exista insa si dezvantaje, deloc mici, si acestea franeaza in mod semnificativ dezvoltarea productiei de bioetanol la nivel mondial.
Cel mai eficient mod a obtine bioetanol este din porumb. Porumbul pleaca sub forma de boabe spre rafinarii si se intoarce de acolo sub forma de bioetanol, in urma unui proces tehnologic de transformare care costa destul de putin.
Dar, atentie, doar acest proces tehnologic costa putin, nu si bioetanolul in sine. Costul final al unui produs presupune cumularea cheltuielilor de pe intregul traseu de productie, iar in cazul bioetanolului acest traseu incepe cu mult mai inainte, inca de la insamantarea terenului agricol.
Ca urmare, calculul corect trebuie sa cuprinda si cheltuielile cu aratul, insamantarea, fertilizarea, recoltarea, transportul. Si-atunci beneficiile economice ale bioetanolului nu mai sunt chiar atractive: pentru fiecare dolar incasat de la consumatorul final se cheltuiesc in jur de 75 de centi, rezultand astfel un profit infim in comparatie cu cel al benzinei, unde pentru fiecare dolar incasat se cheltuiesc doar 6 centi (incluzand aici drumul de la extractia petrolului pana cand benzina ajunge in rezervorul masinii clientului). Situatia este insa echilibrata de subventiile acordate producatorilor.
Apoi, cultura intensiva a porumbului pentru bioetanol necesita cantitati mari de pesticide si acestea au un efect nefast asupra solului, ceea ce inseamna ca - iata - pana si principalul avantaj al acestui combustibil (faptul ca afecteaza mai putin mediul) este oarecum anihilat.
Sunt dezavantaje importante, care nu pot fi trecute cu vederea, dar problema cea mai mare de-abia acum vine: din moment ce bioetanolul se obtine din porumb, e clar ca o parte importanta din productia mondiala de porumb isi schimba destinatia - nu mai ajunge la populatie, ci este transformata in combustibil. Cu ce consecinte pentru siguranta alimentara a lumii?
Deja 40% din porumbul SUA se duce spre rafinariile de bioetanol si situatia se agraveaza, dat fiind ca guvernul american si-a fixat o tinta foarte ambitioasa, aceea ca pana in 2030, energia consumata de sectorul transporturilor din aceasta tara sa fie furnizata in proportie de 30% de biocombustibili (fata de 8%, cat este in prezent).
Mai adaugam si alte tinte de acelasi gen pe care si le-au fixat Japonia, China si Uniunea Europeana si obtinem o situatie ingrijoratoare: daca aceste tinte ar trebui sa fie intr-adevar atinse, asta ar insemna ca o zecime din recolta mondiala de porumb sa fie transformata in combustibil, nu in mancare, si o criza a hranei ar fi astfel iminenta. Preturile la alimente ar creste cu 15-40%, cu rezultate dezastruoase pentru tarile mai putin dezvoltate.
Situatia in Romania
In Romania, afacerea nu poate fi decat profitabila, din moment ce 1 tona de bioetanol se obtine din cca 3 tone de porumb (care costa 90 de euro/tona) si se vinde cu peste 700 de euro. Bioetanolul trebuie privit, asadar, cu maxima atentie.
Un avantaj autohton este ca in Romania exista in jur de 3 milioane de hectare de teren agricol necultivate, care ar putea fi utilizate pentru culturi energetice. S-ar crea astfel oportunitati pentru zonele rurale si, foarte important, noi locuri de munca.