Cum au ajuns polonezii sa aiba afaceri de miliarde de euro in Romania si de ce suntem principala tara in care prefera sa investeasca?
investitii poloneze in romaniapolonezii investesc in romania
Cifre imbucuratoare ne vin de la Camera Bilaterala de Comert si Industrie Polono-Romana. Se pare ca firmele poloneze prefera Romania ca destinatie principala de investitii externe. Conform datelor oficiale, valoarea investitiilor poloneze la noi in tara se ridica la 1,1 miliarde de euro.
Investitorii polonezi continua sa priveasca Romania ca pe o piata strategica, atractiva prin pozitia geografica, potentialul de crestere si transparenta legislatiei, in ciuda actualului context economic, conform concluziilor recente ale misiunii economice organizate la Bucuresti de Camera Bilaterala de Comert si Industrie Polono-Romana (PRBCC).
Investitorii polonezi isi pastreaza increderea in Romania, in ciuda provocarilor economice
Chiar daca traversam o perioada economica dificila, Romania ramane o destinatie atractiva pentru investitorii din Polonia. Pozitia geografica favorabila, potentialul de crestere si cadrul legal transparent ii determina pe multi sa isi mentina sau chiar sa isi extinda afacerile aici, este concluzia unei vizite recente organizate la Bucuresti de Camera Bilaterala de Comert si Industrie Polono-Romana.
Datele BNR arata clar: investitiile poloneze in Romania au trecut de 1,1 miliarde de euro la finalul anului 2024, iar trendul este in continuare unul ascendent. Companiile poloneze activeaza in industrii diverse , de la chimie, constructii si productia de ambalaje, pana la transport, turism si retail.
“Pentru companiile poloneze, piata romaneasca ramane extrem de atractiva cu un potential semnificativ in special in industrii precum agroalimentar (prelucrarea alimentelor), materiale de constructii si infrastructura, precum si in transport si logistica. Investitiile in fabrici de procesare sau in solutii logistice moderne pot deschide noi directii de crestere. In acelasi timp, companiile romanesti pot aborda piata poloneza prin produse cu valoare adaugata si modele de business inovatoare, mizand pe similaritatile consumatorilor din cele doua tari.
Exemple precum extinderea brandului romanesc LUCA in Polonia, care se bucura deja de succes, arata potentialul de dezvoltare pentru alti antreprenori. Camera Bilaterala de Comert si Industrie Polono-Romana ramane un liant in facilitarea dialogului si sprijinirea business-urilor care doresc sa investeasca sau sa-si extinda operatiunile pe piata romaneasca sau pe cea din Polonia”, a declarat Adam Sobieszkoda, Director Executiv al Camerei.
Polonezii, tot mai interesati de industria turismului de la noi, cu precadere zona hoteliera
"O alta zona promitatoare pentru investitorii polonezi este piata turismului, in special industria hoteliera. Comparativ cu Polonia, piata romaneasca este mai putin saturata, iar in ultimii ani s-a inregistrat un interes tot mai mare din partea investitorilor straini, ceea ce a adus investitii complet noi, inclusiv in Bucuresti. Un factor suplimentar care poate stimula traficul la nivel turistic, dar si de businee catre Romania este intrarea sa completa in spatiul Schengen de la inceputul acestui an.
Acest lucru se va traduce printr-o cerere crescuta de facilitati care sa raspunda atat nevoilor turistilor de business, cat si ale celor de leisure. Este demn de remarcat faptul ca potentialul industriei turismului din Romania nu este exploatat pe deplin, iar companiile poloneze cu un model de afaceri si capital dovedit isi pot gasi cu succes locul pe piata”, a adaugat Gheorghe Marian Cristescu, presedintele Camerei.
In cadrul misiunii economice organizate de Camera, reprezentanti ai mediului de business din Romania si Polonia au prezentat perspective si solutii concrete de colaborare si extindere pe noi piete.
"Atunci cand companiile romanesti se extind pe piete externe, au nevoie de incredere, protectie impotriva riscurilor de neplata si acces facil la finantare adaptata complexitatii fiecarui proiect. Exim Banca Romaneasca ofera solutii concrete si flexibile care raspund acestor nevoi, prin asigurari de export care acopera pana la 85% din riscurile comerciale si politice, programe dedicate IMM-urilor si parteneriate europene care faciliteaza dezvoltarea sustenabila si succesul antreprenorilor pe pietele internationale,” a declarat Corina Vulpes, Director Directia Relatii Institutionale si cu Mediul de Afaceri, Exim Banca Romaneasca.
"Romania si Polonia au demonstrat ca pot construi ecosisteme IT puternice si inovatoare"
"Romania si Polonia au demonstrat ca pot construi ecosisteme IT puternice si inovatoare. Prin parteneriate bilaterale putem accelera procesele de digitalizare si putem livra impreuna solutii competitive la nivel european si global. Pentru companiile de tehnologie, aceasta cooperare nu inseamna doar deschidere catre piete noi, ci si crearea unui avantaj competitiv bazat pe complementaritatea dintre cele doua industrii”, a precizat si Radu Postolache, membru al Consiliului Director al ANIS si General Manager Qualysoft Romania.
Pe termen mediu, colaborarea dintre Polonia si Romania este asteptata sa devina mai stransa si mai dinamica, fiind sustinuta de dezvoltarea infrastructurii, de internationalizarea IMM-urilor poloneze si de deschiderea companiilor romanesti catre piete externe. In plus, tendintele europene – tranzitia verde, modernizarea retelelor energetice si digitalizarea – aduc noi oportunitati pentru proiecte comune. In acest context, initiative precum Via Carpatia sau modernizarea rutelor feroviare si energetice sunt esentiale pentru a intari conectivitatea regionala si competitivitatea economiilor.
Camera Bilaterala de Comert si Industrie Polono-Romana isi continua sprijinul companiilor poloneze si romanesti in eforturile lor de a patrunde si de a se consolida pe pietele respective, oferind servicii de consultanta, studii de piata si de industrii, networking si reprezentare a intereselor membrilor.
Sursa foto: freepik.com