Cei care lucreaza in PR stiu insa adevarul si sunt constienti de faptul ca traim intr-o epoca a cinismului, raportat la business si guvern.
Asadar, cum ar fi ca PR-ul sa devina forta mobilizatoare care sa transforme organizatiile intr-un mod eficient?
"Pentru a sti ce sa facem, trebuie sa ne pastram constiinta corporatista", a declarat Richard Edelman, presedintele board-ului DJE Holdings si presedintele, respectiv CEO-ul companiei Edelman.
Edelman a fost prezent in cadrul conferintei globale a comunicatorilor (International Association of Business Communicators) de la New York. Edelman i-a sfatuit pe profesionistii din PR sa transforme intr-o prioritate consilierea companiilor, nu doar legat de comunicatii, ci si de avantajele unui comportament moral si transparent.
Edelman gestioneaza cea mai mare agentie de PR din lume, care are 67 de birouri si 4.800 de angajati in toata lumea.
Increderea in scadere
Barometrul Increderii Edelman 2013, un studiu care are la baza raspunsurile a 31.000 de respondenti din 26 de tari, demonstreaza o scadere dramatica a increderii oamenilor in anumite institutii si companii, fata de anul 2008, spune Edelman.
80% dintre oameni considera ca guvernul este inept sau corupt si 50% considera ca antreprenorii sunt imorali. "Starea natiunii este deplorabila", a spus Edelman. Doar 20% dintre oameni mai cred ca liderii companiilor vor spune adevarul, atunci cand se vor confrunta cu probleme grave.
Discutiile despre cat de minunata este compania ta nu mai au efect. El a citat un director de PR, care a spus ca perceptia publicului vizavi de o companie este influentata in procent de 90% de ceea ce face si in procent de 10% de ceea ce spune.
"Prea des, ne-am asumat rolul celor 10 procente", a declarat Edelman. "Am influentat doar modul de comunicare. Nu mai este suficient, doamnelor si domnilor", precizeaza seful Edelman.
Edelman extrage concluziile studiului: Doar 18% dintre oameni au incredere in antreprenori si 13% in guvern, referitor la spunerea adevarului.
Al 13-lea Barometru Anual al Increderii, efectuat de Edelman, denota o criza a leadership-ului.
Angajamentul public
Compania propune un nou model: Antreprenorii inca mai comunica de sus in jos, dar angajatii, consumatorii si activistii sociali au curajul sa vorbeasca, sa schimbe lucrurile, aducand vestile de la putini la multi.
"Trebuie sa facem trecerea de la relatii publice la angajamente publice", a spus Edelman. "Trebuie sa sfatuim companiile cum sa se comporte, sa intarim relatiile cu actionarii si sa ne asiguram ca lucram intr-un mediu dominat de incredere".
Fiecare dintre voi, spune Edelman, puteti schimba lantul de aprovizionare sau aveti sansa de a spori sustenabilitatea. Publicul nu mai vrea o implicare minima. Companiile trebuie sa lucreze la un nivel superior.
"Asta inseamna ca servici nu doar interesele actionarilor, ci si ale societatii", a spus Edelman. "Trebuie sa determinam companiile sa functioneze pe baza unor principii, nu doar sa se supuna legilor. Supunerea nu mai este suficienta".
De la angajament la incredere
Edelman ia ca exemplu compania Adobe. Cand lanseaza un produs, il ofera in varianta beta comunitatii de pe Facebook, pentru a implica publicul in dezvoltarea acestuia. "Adobe obtine un feedback din partea consumatorilor inraiti, care spun pe blogurile lor fie ca le place o anumita functie, fie ca le displace", spune Edelman. "Cand produsul este introdus pe piata, a fost deja testat".
De asemenea, Edelman lauda compania GE, care discuta cu angajatii sai. Ideas Lab aduce contributori externi, iar angajatii sunt implicati in toate activitatile, de la dezvoltarea unui turbocompresor la proprietatea intelectuala.
Edelman estimeaza o transformare radicala a transparentei corporatiste, astfel incat un cumparator care vrea sa ia un peste va putea scana codul de bare cu smartphone-ul, pentru a vedea unde a fost pescuit acesta, daca a fost crescut intr-un mediu sustenabil si chiar identitatea pescarului (acest lucru se intampla deja in Germania, sustine Edelman).
Afirmatiile lui Edelman rezoneaza cu cele ale audientei. Joanne John, director general de telecomunicatii si marketing in cadrul Natural Resources Canada, o agentie federala, a spus ca firma sa se confrunta cu probleme sensibile, cum ar fi cea legata de campurile petroliere din Alberta. Aceste campuri vor fi gazda controversatului proiect Keystone XL Pipeline, care va pompa petrol din Hardisty, Alberta si Steele City, Neb.
Comunicatorii trebuie sa prezinte lucrurile intr-un mod cat mai transparent pentru public si angajati, a spus John. "Trebuie sa explicam clar ceea ce facem, pentru a-i reasigura pe canadieni ca nu actionam impotriva interesului lor, ca incercam sa actionam intr-un mod cat mai sustenabil pentru mediul inconjurator".
Anna Wingard, senior graphic designer la CDM Smith, spune ca angajatii au nevoie de o mai mare incredere si transparenta. Pentru cei tineri, care intra in campul muncii, obiectivul de a rezona cu constiinta unei companii nu este greu de indeplinit.
"Ei vor sa faca diferenta", spune Wingard. "Nu vor sa apara, pur si simplu, la locul de munca. Vor sa lucreze intr-un loc in care stiu ca pot produce o schimbare pozitiva majora".