Chinezii, primii investitori straini in Crimeea
criza din ucrainainvestitii in crimeeachinarusia
China este prima putere straina care isi manifesta interesul de a investi in Crimeea, dupa ce regiunea si-a declarat secesiunea si realipirea la Rusia. In contextul tensiunilor in crestere dintre Rusia si Occident, nu este vorba, desigur, doar de o problema de bani, afirma Egro Polov si Denis Skorobogatko, in revista online Worldcrunch.
Cotidianul rus Kommersant a mentionat ca un fond de investitii privat si o companie de stat chineza ar fi pregatite sa investeasca 1,3 miliarde de dolari intr-un nou coridor de transport prin stramtoarea Kerci dintre Crimeea si Rusia. Totusi, dupa unii observatori ar fi vorba mai ales de un gest politic, o demonstratie ca relatiile dintre Kremlin si China s-au intarit dupa ce Occidentul a decis sa impuna sanctiuni Rusiei.
Proiectul va permite stabilirea unei conexiuni intre Crimeea si regiunea rusa Krasnodarsk. Detaliile raman necunoscute, dar ar putea fi vorba despre un pod pentru masini si trenuri sau o combinatie intre un port si un tunel submarin. "Chinezii au multa experienta in proiectele de infrastructura, dar mai important este faptul ca e primul proiect de anvergura pe care il vom intreprinde cu ei dupa deteriorarea relatiilor cu Vestul", a declarat o sursa.
Aceasta prima investitie a Chinei ii va da acces la alte proiecte majore din regiune. Unii investitori rusi se tem chiar ca vor fi indepartati din aceste proiecte in favoarea intreprinderilor chineze.
China avea deja proiecte de investitii in Crimeea inainte de declansarea crizei ucrainene. La sfarsitul anului trecut, Ucraina a semnat un acord cu China privind construirea unui port. De asemenea, cateva societati chineze s-au asociat pentru reconstruirea unui port de pescuit la Sevastopol, constructia unui nou aeroport si alte cateva proiecte.
Pe de alta parte, o companie de constructii navale din oraselul Teodosia, din Crimeea, a livrat anul trecut Chinei o nava militara amfibie si este in curs de productie o a doua nava de acelasi fel.
Mikhail Blinkin, directorul Institutului rus de Economie si de Politica a Transporturilor, a declarat ca rentabilitatea acestor proiecte nu era garantata, dar chinezii cautau probabil, inainte de toate, sa isi asigure influenta in regiune.