65.000 de euro costa un gol din Liga 1 la fotbal
liga 1goluriaudiente liga 1drepturi tv
Drepturile de televizare pentru Liga 1 se decid pe 4 aprilie si sunt mari sanse ca un gol marcat in aceasta competitie sa coste cat un apartament cu 3 camere in Berceni sau cat 5 Dacia Duster daca alegeti versiunea 4x4. Asta pentru ca LPF vrea sa obtina minimum 46 de milioane de euro pe sezon iar companiile TV interesate sunt gata sa plateasca, eventual, si mai mult.
Liga 1 este aproape de licitatia care va decide cine are drepturile TV, dar si pe internet sau telefonie, incepand cu 2012. Mult asteptata confruntare intre marii jucatori de pe piata va avea loc pe 4 aprilie, anuntandu-se deja sume ametitoare.
Liga Profesionista de Fotbal a dezvaluit, prin vocea presedintelui Dumitru Dragomir, ca isi doreste cel putin 46 de milioane de euro pe sezon. Asta inseamna o crestere cu 12 milioane fata de suma platita de consortiul RCS-Antena 1 la precedenta "strigare".
"Vor fi noua pachete: Sapte pachete egale, un pachet catre TVR si un pachet catre o televiziune cu acoperire 30%", a explicat satisfacut Dragomir. Pretul de pornire a licitatiei pentru fiecare pachet, cu exceptia pachetelor 8 si 9, este de 12,9 mil. euro (4,3 mil. euro/sezon competitional) la care se adauga TVA. Pretul de pornire a licitatiei pentru pachetele 8 si 9 este, pentru fiecare dintre ele, de 10,5 mil. euro (3,5 mil. euro/sezon competitional) la care se adauga TVA. Potrivit unor surse din piata, TVR a acontat deja pachetul 9 pentru 3,5 mil. euro pe sezon, celelalte pachete fiind revendicate in egala masura de RCS&RDS si Romtelecom.
Pentru a va face o idee despre ce inseamna sumele care se discuta si valoarea produsului aflat la vanzare este suficient sa privim cifrele sale. In sezonul precedent s-au marcat 710 goluri in 306 meciuri (34 de etape), asta insemnand o medie de aproximativ 2 goluri pe meci. Spectatori veniti la meciuri au fost aproape 900.000, in scadere cu 12% fata de sezonul trecut.
Audientele TV au variat in functie de postul care a transmis respectivele partide, mai ales pentru ca unele jocuri au fost difuzate de posturi care se gasesc exclusiv pe lista unuia dintre "cablisti", in speta Digi Sport si GSP TV. In consecinta, returul competitiei a inregistrat o scadere cu 10% fata de tur, cele mai mari cifre in aceasta perioada, usor peste un milion de privitori, avandu-le derbyurile difuzate de Antena 1.
In aceste conditii poate parea ciudat ca ratingul scade si spectatorii sunt mai putini dar sumele cerute cresc. Daca luam ca reper 2010 (desi tendinta este de scadere a numarului de goluri), pentru urmatorul sezon se va plati nu mai putin de 64.788 de euro pentru un gol marcat in prima divizie a fotbalului romanesc. Sezonul trecut "nota" a fost de 47.887 de euro pe fiecare gol marcat.
Explicatie sumelor vehiculate se gaseste la marile companii aflate in lupta, care prefera sa castige abonati si notorietate de pe urma campionatului de fotbal, asumandu-si in mod constient pierderile financiare aferente. In 2008 circula o legenda potrivit careia RCS-RDS cumparase un milion de antene digitale si se pregatea sa le vanda iubitorilor de fotbal, imediat dupa ce luase drepturile TV. Se prea poate sa nu le fi vandut pe toate, insa o mare parte cu siguranta au ajuns la abonati care, de atunci, platesc lunar un abonament la aceasta companie. Unii dintre ei poate si cu telefonie sau internet atasat.
In cazul TVR-ului, insa, investitia de 3-4 milioane de euro pe sezon este mai greu justificabila, mai ales in conditiile lipsei profitului si a problemelor financiare anuntate in ultima vreme.