Conform estimarilor unui studiu realizat de ARGO, chiriasii din zona de food si entertainment (restaurante, fast-food-uri, cafenele, jocuri indoor etc), mai putin afectati de "epoca online", isi vor continua extinderea in anii viitori in centrele comerciale din Romania, atat ca numar, cat si ca suprafete, piata locala pe acest segment fiind oricum inca subdezvoltata fata de potential. De asemenea, cinematografele se vor inmulti in anii urmatori, iar amenajarea acestora va impune recalibrarea unor zone pentru a crea spatii suficient de largi pentru a oferi o experienta unica de petrecere a timpului liber. Astfel, se va compensa regresul altor categorii de retaileri, care nu vor reusi sa se adapteze erei comertului pe internet. “Unii retaileri stiu sa profite de oportunitatile mediului online si sa-si asigure sustinerea reciproca a celor doua componente (comertul online si, respectiv, cel real): avem exemple de retaileri de top la nivel mondial care inregistreaza un adevarat succes in acest sens. Sunt insa companii in cazul carora lucrurile nu vor evolua in mod favorabil sub acest aspect, aceasta nefiind o particularitate a Romaniei, ci o tendinta la nivel global”, a precizat Graham Kilbane.
Zonele special amenajate pentru copii s-ar putea extinde semnificativ, la randul lor, in centrele comerciale, conform studiului ARGO. “Copiii din Romania au inca la dispozitie extrem de putine variante de distractie specifica, asa incat, in afara teatrelor pentru cei mici si a parcurilor (nici acestea prea multe), nu raman multe optiuni; mai mult, daca vorbim de spatiile indoor, atunci optiunile devin foarte reduse. Aici exista deci un potential de business, stimulat o data in plus de faptul ca din ce in ce mai multi parinti sunt de parere ca internetul este util pentru toata lumea, dar viata reala si socializarea au rostul lor pentru evolutia copiiilor”, a aratat Graham Kilbane.
Dupa entertainment, food si spatiile pentru copii, in functie de locatia fiecarui centru comercial, pe locul urmator ca potential de extindere in viitor s-ar putea afla activitatile dedicate comunitatilor locale. Comparativ cu alte state europene, activitatea ONG-urilor si voluntariatul se afla inca la cote reduse in Romania, desi trendul este favorabil. “Cred ca centrele comerciale se vor implica din ce in ce mai mult in viata comunitatilor locale in mod regulat, atat prin activitati proprii, cat si in parteneriate cu alte institutii sau organizatii. De exemplu, ARGO a implementat in parcurile sale comerciale un program saptamanal de instruire gratuita a generatiei a treia in utilizarea calculatorului si a internetului si cred ca si alte centre comerciale ofera diferite oportunitati in acest sens”, a precizat Graham Kilbane.
Conversia cu succes a diferitelor spatii comerciale va depinde insa de evaluarea corecta a nevoilor fiecarei arii deservite de fiecare centru comercial, de mixul de chiriasi, precum si de capacitatea de a pastra treaz interesul publicului fata de noile optiuni. „Schimbarile nu sunt usoare si, mai mult, acestea inseamna parcurgerea doar a primei jumatati de drum: dupa ce au fost implementate, chiriasii si managementul centrului comercial au misiunea de a mentine atractia cumparatorilor si de a consolida business-ul”, a aratat Graham Kilbane.