Intreprinzatori celebri: Leonard Riggio (Barnes & Noble)
vanzariafaceriintreprinzatori
Intreprinzatori celebri: Leonard Riggio (Barnes & Noble)
Leonard Riggio nu te sileste sa cumperi carti - te face sa te indragostesti efectiv de ele. La oricare din cele 449 de magazine Barnes & Noble raspandite in intreaga S.U.A. vei gasi clienti stand confortabil in fotolii, sorbind un cappuccino si rasfoind carti diverse.
Nu este vorba de un magazin obisnuit. „Am incercat ca fiecare din librariile noastre sa fie in primul rand un centru al comunitatii si abia apoi un punct de vanzare”, spune directorul de la Barnes & Noble, Leonard Riggio, cel care poate fi considerat mai degraba o gazda foarte buna, decat un vanzator de carte. Pe Riggio nu-l deranjeaza faptul ca vizitatorii librariilor sale stau cu orele printre standuri. Dimpotriva, asta ii dovedeste ca ei se simt bine in magazin si, ca urmare, ca vor reveni cat de curand.
Orice librarie aduce inauntru oameni care cauta carti. La Barnes & Noble oamenii cauta mai mult decat atat: ei cauta sa se destinda, cauta pace si liniste si, de ce nu, stimulare intelectuala. Asa se intampla ca, odata ce oamenii petrec cateva ore de calitate intr-o lume a ideilor, sunt mai dispusi sa-si cheltuiasca banii. Iar dovada o reprezinta vanzarile. Cifra de afaceri la Barnes & Noble este de miliarde de dolari.
Iar realizarile acestui intreprinzator sunt cu atat mai impresionante cand stii cum a inceput. „Am fost student la inginerie la Universitatea New York”, spune Riggio, „si ca sa-mi acopar cheltuielile mi-am luat o slujba la libraria N.Y. University”. Acea slujba i-a trezit interesul lui Riggio si l-a facut sa-si deschida propria librarie in campusul universitatii, in 1965 (cu 5.000 $) si sa cumpere mai tarziu respectabila librarie Barnes & Noble.
Barnes & Noble, cea din 1971, nu prea aduce cu imaginea actuala a companiei. Riggio a reorganizat totul. Dandu-si seama ca unul din cele mai mari atu-uri ale vanzarii era diversitatea cat mai mare a titlurilor, a inceput sa colecteze cel mai mare inventar posibil de carti. A urmat deschiderea altor librarii Barnes & Noble, mai intai in New York, apoi in alte orase si in final in suburbii.
Oriunde apare, formula lui Barnes & Noble este greu de invins. Inventarul enciclopedic, o politica eficienta de discount, un mediu placut, evenimente culturale si educationale, o servire ireprosabila a clientilor - toate acestea alcatuiesc o reteta K.O. In unele comunitati, vanzarile de carte au crescut cu 80% dupa ce Barnes & Noble s-a mutat acolo.
Ce poate sa invete un intreprinzator mic sau mijlociu dintr-o asemenea poveste de succes? Sfatul lui Riggio este: "Nu privi marile magazine ale lumii spunand «Nu voi putea face asta niciodata». O persoana inteligenta, care doreste cu adevarat sa se implice pentru a-si atinge scopul, poate realiza aproape orice".
Silvia Bucsan