Comertul online din Romania: Evolueaza, dar mai are mult
comert onlinee-commercecomert electronicinternet
Piata de comert electronic este singura care creste constant in tara noastra, in ultimii ani. Cu toate acestea, Romania este departe de tarile din Uniunea Europeana, desi avem o infrastructura mult mai performanta.
In urma unei analize Eurostat, peste jumatate dintre utilizatorii de internet din tarile Uniunii Europene au comandat bunuri sau servicii prin internet. Tara nastra, care este pe primele locuri in ceea ce priveste viteza la internet, ocupa ultima pozitie in ultilizarea comertului online. Acest lucru este datorat faptului ca mai mult de jumatate dintre romani nu au utilizat niciodata internetul.
Cu toate acestea se presupune ca aceasta piata va creste cu 20-25% in urmatorii trei ani si cu 50% in urmatorii cinci.
Comertul electronic creste intr-un ritm destul de alert si a pastrat o crestere de doua cifre anual, chiar daca in ultimii trei ani multe industrii au inregistrat stagnari sau scaderi. Romania este departe de tari precum SUA, China sau cele din vestul Europei din mai multe motive.
In primul rand, numarul oamenilor care utilizeaza internetul nu este suficient de mare. In special in mediul rural, unde magazinele online ar avea un potential imens, datorita numarului mare de locuitori care nu au acces usor la multe produse si servicii, rata de utilizare a internetului inregistreaza un nivel foarate scazut.
In al doilea rand, intervine si faptul ca in Vest a existat dintotdeauna o deschidere catre inovatie. In Romania, internetul si tehnologiile noi au intrat mult mai tarziu. Primele magazine online din tara noastra au aparut la inceputul anului 2000. Romanii au actionat cu prudenta si isi puneau interbari cum ar fi: "Daca platesc si nu mi se aduce produsul?" sau "Cum sa cumpar ceva fara sa il vad inainte?". Lucrurile au evoluat de atunci. Oamenii au inceput sa inteleaga aceasta facilitate. Astfel, in perioada ianuarie-septembrie 2012, romanii au platit produse si servicii online in valoare de 165,8 milioane de euro, insemnand o crestere de 38% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
La nivel mondial, cel mai mare ritm de crestere (raportat la numarul de tranzactii) in domeniul comertului online este inregistrat de cupoanele de reducere (106%), de confectii (79%), de cadouri (62%) si de jucarii (47%).