Consiliul Concurentei a colaborat foarte bine cu ANCOM in domeniul comunicatiilor electronice mobile
consiliul concurenteiancomtarif terminare apeluri
Consiliul Concurentei considera ca ANCOM a utilizat corect instrumentele concurentiale in identificarea pietelor corespunzatoare serviciilor de terminare a apelurilor la puncte mobile in fiecare retea publica de telefonie, cat si a concurentilor cu putere semnificativa pe aceste piete.
Autoritatea de Concurenta a analizat proiectul privind identificarea pietelor relevante din sectorul comunicatiilor electronice corespunzatoare serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe si, respectiv, la puncte mobile si a constatat ca analiza situatiei, realizata de ANCOM, este fundamentata pe principiile legislatiei nationale si europene din domeniul concurentei.
Datele si informatiile transmise Consiliului de catre ANCOM si de catre operatorii de telefonie, releva o imbunatatire a mediului concurential pe pietele serviciilor de comunicatii electronice mobile, in particular in cazul serviciilor de telefonie mobila, ca urmare a reducerii MTR (Mobile Termination Rate) operata la 1 aprilie 2014.
Potrivit Consiliului, cresterea concurentei in domeniul telecomunicatiilor se datoreaza colaborarii foarte bune dintre cele doua autoritati.
Astfel, contributii majore au avut reglementarea nivelului maxim al tarifului de terminare a apelurilor la puncte mobile (MTR) si evolutiile de pe pietele serviciilor de comunicatii electronice, cum ar fi dezvoltarea si utilizarea pe scara larga a aplicatiilor VoIP independente de resursele de numerotatie.
O influenta majora in vederea imbunatatirii climatului concurential a avut-o implementarea angajamentelor de nediscriminare interna pe care si le-au asumat principalii operatori mobili (Orange, Vodafone, Telekom si RCS&RDS) in cadrul investigatiei derulate de Consiliul Concurentei privind serviciul de terminare a apelurilor la punctele mobile ale retelelor de comunicatii electronice operate de fiecare dintre aceste companii (Decizia nr. 33/2015).
In acelasi timp, avand in vedere buna colaborare dintre cele doua institutii, Consiliului Concurentei a formulat si unele recomandari care ar putea inlatura eventualele problemele de concurenta pe pietele relevante, ce ar putea fi generate de actiunea operatorilor pe pietele respective.
Astfel, Consiliul recomanda ca posibila masura de reglementare ex-ante, impunerea obligatiei de nediscriminare interna, ori de cate ori exista riscul aparitiei unor efecte anticoncurentiale (de exemplu, margin-squeeze) pe piata cu amanuntul, ca urmare comportamentului operatorilor.
De asemenea, autoritatea de concurenta este de parere ca ar trebui revizuit modelul de calculatie utilizat pentru stabilirea nivelului maxim reglementat al tarifului de terminare a apelurilor atat la puncte fixe, cat si la puncte mobile.