“Cum am putea sa le explicam mai tarziu copiilor nostri ce era Facebook?” Aceasta intrebare i-a incitat pe trei olandezi sa fondeze primul muzeu mondial al Internetului. Deschiderea a avut loc online in decembrie si initiativa s-a bucurat de un adevarat succes: in primele 24 de ore, The Big Internet Museum a avut 13.000 de vizitatori. In prezent, contorul afiseaza o frecventare de peste 100.000.
“Internetul este efemer, totul apare aici rapid si tot rapid va disparea”, remarca Dani Polak (26 de ani), unul dintre cei trei fondatori ai muzeului. Impreuna cu cei doi parteneri, el a vrut sa remedieze aceasta situatie. Muzeul povesteste istoria Internetului. “Vrem sa respectam aceleasi norme ca si un muzeu traditional.”
Dani Polak vrea sa spuna prin aceasta ca, impreuna cu partenerii sai, el intentioneaza sa joace un rol de curator muzeal, dar online. El vrea sa evite cresterea peste masura a colectiei. “Nu vrem sa ne transformam intr-un catalog al Internetului, un fel de Wikipedia”. Ideea nu este de a adauga tot si orice la colectia permanenta.
Site-ul web al muzeului a fost conceput ca un “veritabil” muzeu fizic. Artefactele sunt expuse pe etajere, fixate pe un sobru perete alb. Alaturi de fiecare piesa de muzeu, o legatura trimite la fenomenul real respectiv pe Internet si o scurta descriere indica de ce “piesa” isi are locul sau in muzeu.
7 aripi virtuale
Colectia se compune din 62 de “piese” de acest gen, repartizate in sapte aripi. Aripa istorica, de exemplu, este consacrata retelei ARPAnet, precursoarea Internetului, primei mesagerii electronice si motorului Google. In aripa social media, vitrinele online prezinta programe precum MSN si reteaua Facebook. In aripa meme-urilor se gaseste exasperantul “Nyan Cat”, un film de zece ore in care o pisica cu aspect curios alearga fara intrerupere, pe un fundal de muzica japoneza.
Alegerile s-au facut in urma discutiilor cu numerosi oameni, nu doar cu persoane care lucreaza zilnic pe Internet, ci si cu multi amatori. Mai mult, colectia nu este batuta in cuie. De exemplu, “curatorii invitati” se schimba. Ei sunt cei responsabili de expozitiile temporare, precum cea consacrata programului Flash, care numara multi utilizatori.
Publicul are, de asemenea, un cuvant de spus. Vizitatorii pot sugera noi piese pentru a completa colectia muzeului, dupa care se organizeaza un vot al initiativei. Unele propuneri au fost deja acceptate: hitul de pe YouTube Gangnam Style, programul GoogleMaps si tehnologia wifi s-au adaugat, din luna ianuarie, colectiei permanente.