Sefii isi manipuleaza angajatii. Angajatii isi manipuleaza sefii. Urmatorul material abordeaza patru modalitati prin care cei din urma incearca sa devina cei dintai, prin arta (mai mult sau mai putin fina) a manipularii.
1. Cartea de joc "potrivita"
Cand magicienii aleg un spectator din sala si il roaga sa aleaga o carte de joc, se asigura, mai intai, ca acesta va extrage cartonasul potrivit. Angajatii se comporta la fel cu seful lor, atunci cand vor ca acesta sa ia o anumita decizie. Ei pregatesc trei abordari alternative ale unei probleme, astfel incat seful sa creada "ca nu are alta optiune", desi numai una are sens.
De exemplu, sa spunem ca un angajat doreste ca seful sau sa angajeze un prieten. Angajatul recomanda trei candidati: 1) prietenul sau; 2) o persoana subcalificata; 3) o persoana supracalificata.
Cea mai buna aparare pentru sefi:
Cand sunteti "bombardat" cu alternative false, refuzati-le pe toate. "Am vrut trei alternative serioase si tu imi oferi una serioasa si doua neserioase".
Angajatul va juca rolul victimei. In calitate de manager, il vei intreba: "Fii sincer: Incerci sa imi fortezi mana? Am nevoie de optiuni reale". Scopul tau este acela de a aduce un strop de onestitate in aceasta relatie profesionala; totodata, ii vei transmite angajatului ca nu poti fi manipulat.
2. Proiectele inchipuite
Cand angajatii vor sa se fereasca de proiectele dificile sau de munca, in general, se prefac, deseori, prea ocupati, astfel incat nu le poti cere ceva in plus. Mai exact, agenda lor de munca este foarte, foarte incarcata.
Acesti angajatii afiseaza expresii extenuate, transporta sute de documente si se plang tot timpul ca sunt stresati. Chiar si asa, cand analizezi performanta lor, vei vedea ca nu au facut mare lucru.
Desigur, unii angajati chiar sunt prea ocupati si nu mai pot suporta alte indatoriri de munca; ajuta-i sa iasa la suprafata. Dar nu te lasa pacalit: uneori, "angajatul stresat si foarte ocupat" este doar un actor foarte bun.
Cea mai buna aparare pentru sefi:
Diferenta dintre jocurile cu carti si mimarea muncii este intentia din spatele comportamentului. Iti va fi imposibil sa citesti gandurile angajatilor, ar fi o pierde de timp. In schimb, poti analiza purtarea in sine.
Ce poti sa ii spui unui angajat? "Din acest moment, nu mai ai nicio responsabilitate". "Trebuie sa lucram la un proiect important, care are un deadline precis".
Asigura-te ca fiecare sarcina de pe lista are un punct de incheiere, unde nu mai exista indoiala: proiectul a fost sau nu indeplinit.
3. Scheletul din dulap
Sa presupunem ca un angajat doreste ca seful sa ramana indiferent cu privire la o situatie, dar nu vrea sa fie acuzat ca ascunde o informatie. In acest caz, angajatul te va informa fara sa te informeze. El te manipuleaza prin doua metode. In primul rand, va disimula situatia nedorita intr-un raport sau email. Exista mari sanse ca tu sa nu observi acest lucru, situatie in care angajatul iti va spune: "dar eu v-am transmis informatia...".
A doua metoda va ascunde fapta in spatele unor cuvinte inselatoare, menite sa ii confere o imagine obsinuita, care tine "de procedura".
Cea mai buna aparare pentru sefi:
Ori de cate ori primiti un raport stufos, care contine unele situatii problematice, consultati finalul acestuia si cateva paragrafe; undeva, veti descoperi "oasele unui schelet".
Daca va confruntati cu un jargon profesional folosit in scop de diversiune, nu ezitati sa ii intrebati pe angajati: "Ce inseamna asta, pe intelesul tuturor?". Astfel, o sa ii aduceti pe "avocati" la exasperare, in speranta ca vor ceda si vor spune tot adevarul.
In orice situatie, specificati clar: "Exista vreun element in acest raport, care ar putea sa imi influenteze decizia? Pentru ca esti responsabil de el".
4. Trimiterea in derizoriu a unei discutii
Cand angajatii nu sunt incantati de cursul pe care il ia o sedinta, vor incerca sa schimbe subiectul acesteia, aducand la masa o problema care sa va distraga atentia. Astfel, ei vor sa trimita sedinta in derizoriu.
De exemplu, sa spunem ca scopul sedintei tale este acela de a revizui performantele unui proiect, dar X nu a inregistrat cine stie ce rezultate. In loc sa se lase executat la foc incrucisat, X va aduce in discutie o discutie, un zvon, potrivit caruia cel mai bun client al tau va migra spre alt vanzator/furnizor.
Brusc, dezbaterea despre proiect trece in plan secundar (sau chiar mai jos), pentru a evita "dezastrul". Timpul alocat sedintei se scurge in favoarea angajatului.
Cea mai buna aparare pentru sefi:
Capcanele functioneaza doar atunci cand esti dispus sa te lasi prins in ele. Respecta o agenda bine stabilita, in cazul oricarei sedinte si nu le permite angajatilor sa intervina foarte des.
Daca simti pericolul unei diversiuni, spune-le angajatilor ca ai constientizat "importanta problemei" (chiar daca e o minciuna nevinovata) si promite-le o dezbatere pentru viitor. In final, angajatii vor realiza ca au intins o capcana in care nu a cazut nimeni.