5 ingrediente ale unui feedback constructiv
ingredientefeedbackangajaticomportamentproblemeafirmatii
Fie ca esti angajat, manager sau antreprenor, oamenii cu care lucrezi vor gresi pe parcursul zilei de munca si trebuie sa le atragi atentia. Cand sesizezi o problema, oferirea unui feedback este cea mai buna cale de incurajare a unei schimbari de comportament. Angajatii se pot concentra asupra acelor elemente care le-ar imbunatati activitatea. Mai mult, unii oameni sunt motivati sau inspirati de acest feedback si vor furniza performante mai bune.
Feedback-ul tau nu trebuie limitat doar la oamenii care iti sunt subordonati. Este bine sa oferi sugestii constructive colegilor si chiar sefilor, cat timp pozitia ta in companie este una respectata si apreciata. Iata cinci ingrediente ale unui FEEDBACK CONSTRUCTIV.
Cere permisiunea. Vei fi surprins sa observi diferenta. Poti incepe cu o intrebare de tipul "Salut, ai un minut, pentru a discuta ceva?"; astfel, angajatul se va pregati psihic pentru aflarea vestilor, fie ele bune sau rele.
Spune-le ceea ce observi. Oricand este posibil, foloseste exemple clare si evita generalizarea. "Nu sunteti foarte atenti in cadrul sedintelor de lucru", i-ai putea atentiona pe angajati. Gresit. Trebuie sa te referi exact la acel angajat care nu a respectat conduita impusa. Nu situa pe toata lumea "in aceeasi oala".
Explica-le impactul. Explica-le ca un comportament atrage de la sine consecinte si afiseaza o doza ridicata de consecventa. Evita transformarea discutiei intr-o dezbatere aprinsa.
Pune pauza. Dupa ce ti-ai exprimat punctul de vedere, pune pauza. Lasa-l pe celalalt sa iti raspunda.
Sugereaza-le angajatilor pasi concreti pentru viitor. Sugestiile tale trebuie sa vizeze ACTIUNEA IMEDIATA. Astfel, angajatii cu probleme isi vor modifica rapid comportamentul. Ei vor aprecia ca ai facut primul pas spre imbunatatirea situatiei profesionale.
Cum arata un feedback excelent?
Repetitia este mama invataturii. Astfel, trebuie sa vii in fata angajatilor cu pledoarii foarte bine structurate.
1. Rezolva o problema pe rand! Daca vei incerca sa prinzi mai multi iepuri dintr-o lovitura, vei ramane cu "ranita" goala;
2. Nu-i critica pe ceilalti, nu folosi un ton pesimist. Feedbackul trebuie sa determine cealalta persoana sa isi imbunatateasca activitatea, nu sa o intimideze.
3. Nu evita insa problemele absolut reale. Acestea trebuie rezolvate urgent.
4. Evita afirmatiile vagi. Foloseste exemple specifice si coreleaza fiecare comportament cu urmarile sale.
5. Permite-le angajatilor sa iti raspunda, sa ofere, la randul lor, un feedback la ceea ce le-ai reprosat.