7 modalitati prin care poti cladi increderea la locul de munca
leadershipincredereinvatarepromisiunitainebusiness
INCREDEREA este cel mai pretios activ al companiei tale, pentru obtinerea unor clienti si angajati loiali. Dar de ce ai nevoie pentru a conduce o companie dominata de incredere? Potrivit psihologului Robert Plutchik, exista opt stari principale ale emotiei: teama, furia, tristetea, bucuria, dezgustul, increderea, anticiparea si surpriza. Din acestea, cea mai fragila este emotia - este greu de stabilit, greu de mentinut si, din nefericire, usor de compromis.
Increderea reprezinta insa ingredientul principal al oricarei relatii umane. In afaceri, increderea este un bun de valoare: ea contribuie la sudarea unei relatii cu clientii, la majorarea vanzarilor si te transforma intr-un sef mai bun.
Un articol din Scientific American, intitulat "The Neurobiology of Trust", arata ca increderea este cel mai important element care "prezice" bunastarea unei natiuni. Tarile care demonstreaza un nivel scazut de incredere sunt mai sarace decat cele in care oamenii nu au obrazul gros.
Exista insa un deficit de incredere in lume, nu ne ascundem dupa degete. Barometrul Increderii Edelman 2013 arata ca la nivel global, increderea in etica business-ului este extrem de diminuata. Doar 18% dintre respondentii la studiu considera ca liderii din afaceri spun adevarul in privinta activitatilor lor. Mai mult, cei din tarile dezvoltate au o incredere mai mare in antreprenorii lor mici, decat in cei mari (76% versus 53%), iar in SUA, aceasta diferenta este si mai reprezentativa (86% versus 55%).
Care sunt componentele INCREDERII?
Ei bine, potrivit studiilor, exista 16 atribute care construiesc increderea in afaceri. Acestea pot fi grupate in cinci clustere de performanta, in functie de importanta: angajament, integritate, produse si servicii, scopul si operatiunile. Care sunt primele trei?
Angajamentul: Richard Edelman, presedintele The Edelman Trust, spune ca valorile s-au schimbat in ultimii cinci ani. Inainte de 2008, era important sa ai cifre bune si sa fii un CEO excelent, cand trebuia sa cladesti increderea. Acum, lucrurile stau altfel. Increderea necesita angajament, sa iti asculti clientii, sa iti tratezi cum se cuvine angajatii si sa pui clientii inaintea banilor.
Integritatea: Integritatea nu si-a iesit din forma. Intr-o epoca a scepticismului, este mai importanta ca oricand. Integritatea presupune sa practici un business transparent si etic, sa iti asumi responsabilitatea si sa rezolvi problemele generate de crize.
Produse si servicii: Discutam aici despre CALITATE - ofera-le celorlalti produse si servicii de calitate. Si nu uita sa inovezi.
Cladirea increderii. De unde incepem?
1. Imbunatateste-ti oferta
Nu te compromite in fata clientilor. Gandeste-te cum poti sa oferi servicii mai bune. Exista o diferenta intre serviciile pe care le furnizezi si ceea ce isi doresc oamenii? Poti umple acest vid? Implica-ti clientii fideli intr-un studiu, obtinand astfel un feedback necesar. Foloseste-te de inteligenta si experienta lor, pentru a-ti upgrada afacerea.
2. Diminueaza nivelul de teama din randul angajatilor
Emotiile au un impact important asupra increderii la locul de munca. Un studiu din 2005, denumit "Feeling and Believing", realizat de Wharton School, arata ca furia diminueaza increderea si recunostinta o incurajeaza. Un alt studiu arata ca anxietatea are un impact nociv asupra increderii (Harvard University, influenta emotiilor asupra increderii).
Pentru a-ti recompensa angajatii, trebuie sa creezi, pur si simplu, un mediu de lucru care diminueaza nivelul de teama din randul lor. De exemplu, compania ta dispune de acea cultura care le permite oamenilor sa greseasca? Discuta angajatii in mod liber despre problemele companiei? Schimbi in mod arbitrar prioritatile, pentru a-i multumi pe oameni?
Numai asa pot diminua presiunea inutila si temerile care compromit productivitatea. Promovezi competitia intre angajati? Un mediu de lucru prea competitiv sporeste anxietatea si distruge increderea. Angajatii incep sa fie atenti la eliminarea amenintarilor si sa se concentreze asupra lucrurilor care le ofera siguranta. Aceste lucruri au insa un cost: oamenii nu isi mai asuma riscuri, nu mai au obiective indraznete, se multumesc, inevitabil, cu orice. Fraza de baza devine: "Nu-ti baga nasul unde nu-ti fierbe oala".
3. Echilibreaza interesul propriu cu sustinerea celorlalti
Abordarea clientilor intr-un stil "mercenar" nu este foarte inteligenta. Ne place sa castigam, dar gandeste-te ca poti castiga doar daca si clientii tai castiga. Analizeaza nisa ta de clienti, vezi ce ii motiveaza. Fa-le favoruri, nu mereu, ci uneori. Incalca regulile, daca este nevoie. Ofera-le clientilor o valoare pe termen lung si servicii exceptionale. Incearca sa anticipezi nevoile lor. Exista multe modalitati prin care poti genera bunastarea si le vei arata clientilor ca sunt apreciati dincolo de veniturile pe care le aduc.
4. Fii deschis in fata greselilor
Este usor sa ai o anumita integritate, atunci cand lucrurile merg bine. Este mai greu sa ramai la fel in momente de criza. Si totusi, modul in care actionezi in perioadele de criza te definesc, in principiu, ca lider. Vorbeste deschis despre o greseala comisa si incearca sa o rezolvi. Nu este sfarsitul lumii! Nici pe departe...
5. Respecta-ti intotdeauna promisiunile
Increderea este ca o floare: daca ai calcat pe ea, iti va fi greu sa o mai readuci la viata. O modalitate prin care poti compromite increderea este nerespectarea repetata a promisiunilor. Daca nu poti tine o promisiune catre un client, un angajat sau un coleg, spune-i de ce actionezi in acest fel. Promisiunile implica de obicei lucruri mici, dar asta nu inseamna ca le poti ignora.
6. Fii transparent si consecvent
Nesiguranta genereaza incertitudine. Esti genul de lider care intr-o zi este "miere" si a doua zi, "fiere"? Cand angajatii nu stiu incotro se indreapta, vor fi speriati. Cand lucreaza in conditii de stres, nu vor fi productivi si astfel, clientii nu vor fi multumiti. Supararile sefului se imprastie ca un virus, infecteaza fiecare colt al biroului. Practica inteligenta emotionala prin dozarea emotiilor, pentru a avea un mediu de lucru sanatos.
7. Increderea, prioritatea ta de invatare
JFK a spus candva: "Leadership-ul nu poate exista fara invatare, iar invatarea nu poate exista fara leadership". Construirea increderii tine de invatare, de deprinderea tainelor business-ului tau si a leadership-ului personal.