Cand poti pune la indoiala integritatea morala a unui manager?
integritate moralamanagerseflegislatia munciiierarhieresurse umane
Este potrivit ca, dupa o disputa cu seful tau, sa mergi la "seful sefului"? In multe cazuri, angajatorul iti va spune sa iti rezolvi singur situatia, invitandu-te sa discuti direct cu managerul tau. Alteori, vei fi nevoit sa actionezi ceva mai radical.
Te poti confrunta cu doua situatii extreme, in care nu trebuie sa eziti sa apelezi la varful ierarhiei:
a) Daca managerul intreprinde activitati ilegale. Daca seful tau incalca legislatia muncii sau alte reglementari, ai obligatia sa avertizezi pe cineva, de preferat din varful ierarhiei de conducere a companiei (presupunand ca nu stie deja ce se intampla...).
b) Daca esti hartuit sau discriminat. Daca ai fost victima unor tentative de hartuire sexuala sau esti tratat altfel, din cauza rasei, sexului, etnicitatii, religiei tale, ar trebui sa ii spui si sefului tau direct. Daca managerul nu trateaza cu seriozitate aceasta problema, adreseaza-te celor de la resurse umane - in lipsa lor, adreseaza-te direct sefului managerului tau.
Lucrurile pot fi insa mai complicate decat atat. Sa spunem ca managerul tau nu a facut nimic ilegal, ci pur si simplu este un sef slab. Ce poti face? Angajatii se intreaba de multe ori in ce directie sa mearga, cui trebuie sa se adreseze, in cazul in care seful lor este un incompetent, care goneste angajatii buni, care minte pe toata lumea sau care se crede "buricul absolut al Pamantului". Trebuie sa meditezi asupra faptului.
1. Cat de serioasa este plangerea ta? Daca faci din "tantar, armasar", plangerea va deveni o gluma proasta si ar putea avea efecte nocive asupra carierei tale. Managerii nu sunt perfecti si multi patroni le permit sa conduca (aproape) independent, astfel incat plangerile trebuie sa fie foarte fondate, pentru ca ei sa "miste un deget".
Daca reclami o chestiune minora, seful cel mare iti va pune ratiunea la indoiala. Aceasta plangere se adreseaza problemelor cu adevarat stringente, cum ar fi abuzul managerului cel rau asupra angajatilor sau incompetenta sa, care "contribuie" la pierderea clientilor companiei.
2. Reclamatia ta este legata de o singura fapta a managerului respectiv sau se refera la o insiruire de nereguli? Frecventa conteaza. O singura intamplare nu il va determina pe sef sa ia masuri.
3. Seful cel mare obisnuieste sa abordeze cu seriozitate plangerile angajatilor si sa le asigure o protectie, impotriva maniei managerului "sifonat"? Mai in gluma, mai in serios, Programul de Protectie a Martorilor, specific autoritatilor politienesti, poate fi transformat in Programul de Protectie a Angajatilor, cand managerul se dezlantuie. Patronul trebuie sa fie un personaj usor de abordat, care sa iti asculte pasurile, care sa gandeasca limpede. Exista asa ceva? Sau sefii sunt predispusi sa ii sprijine pe managerii lor, in campania de intimidare a angajatilor? Daca seful cel mare nu se incadreaza in profilul mentionat, reclamatia ta nu va aduce nimic bun, ci dimpotriva, te-ar putea situa intr-o lumina proasta.
(sursa:
Alison Green, Ask a Manager)