ANAF si primariile isi vor incrucisa bazele de date, in scopul combaterii evaziunii fiscale
anaffiscprimariibaze de dateinformatiicreante
Fiscul va semna cu primariile din tara un protocol de cooperare, care sa permita schimbul de informatii electronice. ANAF va incrucisa informatiile cu primariile pentru a creste nivelul de colectare a taxelor si impozitelor, dar si in scopul combaterii evaziunii fiscale.
Potrivit
HotNews.ro, pentru realizarea schimbului de informatii intre Fisc si primarii in decembrie 2012 a fost emis un ordin interministerial prin care s-a dat unda verde modelului cadrul al protocolului de cooperare, document publicat marti in M.O. Ordinul privind acordul cadru al protocolului de cooperare a fost semnat de MAI la 17.12.2012 si de catre MFP la 20.12.2012.
Actul normativ suna astfel: "In termen de 30 de zile de la data semnarii prezentului protocol partile vor stabili si vor semna procedura de lucru comuna. Procedura de lucru se va semna la nivelul structurilor tehnice ale celor doua institutii si va contine toate detaliile privind modalitatea de implementare a serviciilor din punct de vedere organizatoric si procedural".
Informatii despre "patrimoniul persoanelor fizice si juridice"
Potrivit documentului, o autoritate a administratiei publice locale va asigura accesul la informatii, in forma dematerializata, personalului de la Fisc, desemnat cu aceasta misiune. Aceste informatii vizeaza:
1. Patrimoniul persoanelor fizice si juridice (bunuri mobile si imobile) si rolul nominal unic;
2. Creantele datorate de contribuabili (persoane fizice si juridice) bugetului general al unitatii/subdiviziunii administrativ teritoriale.
Primaria va solicita certificat digital pentru personalul propriu desemnat in scopul accesarii serviciilor oferite de sistemul informati al MFP. Primaria trebuie sa respecte "procedura si normele de conectare la retea si la serviciile oferite de sistemul informatic al MFP, stabilite de MFP si STS".
Primaria va solicita Fiscului inrolarea certificatelor digitale obtinute pentru functionari in sistemul de management al identitatii si rolurilor utilizatorilor sistemului informatic al MFP', utilizand un tabel. Informatiile din tabel vor fi ""centralizate in format electronic de catre unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale si trimise catre Directia generala a tehnologiei informatiei (DGTI) din cadrul Mibnisterului Finantelor Publice, in format electronic".
Informatii despre "detinerea de conturi bancare"
ANAF are obligatia de a oferi acces la unele din informatiile sale catre personalul primariei. "ANAF va asigura accesul la informatii, in forma dematerializata, personalului unitatii subdiviziunii administrativ teritoriale desemnat in acest scop, in cadrul serviciului oferit de sistemul informatic al MFP, la urmatoarele informatii referitoare la:
1) detinerea de conturi bancare;
2) obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate care au domiciliul fiscal pe raza teritoriala a unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
3) veniturile din salarii si aferente salariilor, precum si cele din venituri din surse obtinute de contribuabili persoane fizice care au domiciliul fiscal pe raza teritoriala a unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, denumirea si codul unic de identificare a angajatorului".
Directia generala a tehnologiei informatiei din cadrul MFP trebuie sa inroleze in sistemul de management al identitatii si rolurilor al MFP, in baza cererilor facute de unitatea/subdiviziunea administrativ-teritoriala, certificate digitale si va oferi drepturi de acces personalului desemnat al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale", in temeiul solicitarilor.
De asemenea, DGTI va instrui personalul primariei si ii va oferi asistenta tehnica in vederea operarii in serviciile furnizate de sistemul informatic al MFP si va colabora cu STS pentru accesul securizat al personalului desemnat al unitatilor la sistemul MFP.
Schimb de informatii prin protocol, "cu drept de citire pentru ambele parti"
Potrivit documentului citat de
HotNews.ro, "schimbul de informatii intre parti (actualizarea bazelor de date) se va realiza periodic, cu respectarea legislatiei in vigoare, conform procedurii de lucru comune".
Schimbul de informatii stabilit se va realiza prin mecanisme securizate, cu drept de citire pentru ambele parti. Formatul datelor transmise si periodicitatea actualizarii se stabilesc de comun acord prin procedura de lucru comuna.
Alte precizari
- Dreptul de acces la statiile de lucru si/sau la sistemul informatic al MFP il detin doar persoanele nominalizate drept utilizatori finali.
- Un nou sistem informatic de management al identitatii va fi generalizat la nivelul MFP si al institutiilor subordonate.
- "Sistemul de management al identitatii
este un nou sistem informatic, care este in curs de implementare si urmeaza a fi generalizat la nivelul MFP si al institutiilor subordonate. Are ca scop administrarea in mod centralizat a accesului la toate aplicatiile informatice si posturile de lucru, folosind identificarea sigura a persoanei si un ansamblu de roluri stabilite de personalul indreptatit".
In fine, potrivit strategiei de dezvoltare a sistemului informatic apartinand MFP, sistemul de management al identitatii va fi extins si generalizat.