Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate: Perioada critica pentru proiectele cu finantari europene


Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate: Perioada critica pentru proiectele cu finantari europene
de la 08 Aug. 2013
Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate: Perioada critica pentru proiectele cu finantari europene
Tags: mirela serbanr&m audit contabilitateproiectecalendarmanaging partnerprograme operationale 2007-2013

"Finantarea europeana intra intr-o perioada dificila, intrucat in vara si in toamna acestui an se inchid numeroase proiecte care au fost implementate sub umbrela programelor operationale 2007- 2013. Cele mai mari dificultati constatate in prezent la proiectele carora le asiguram contabilitatea sau auditul sunt legate de faptul ca unii beneficiari nu au reusit sa aduca in totalitate cofinantarea la care s-au angajat, iar in alte cazuri au existat probleme privind rambursarile de prefinantari neconsumate", a aratat Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate, unul dintre liderii pietei de profil.

In prezent R&M Audit Contabilitate asigura contabilitatea- in unele cazuri- sau auditul- in altele- in special pe proiecte din Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU), unde obiectivul general vizeaza dezvoltarea capitalului uman si cresterea competitivitatii prin corelarea educatiei si invatarii pe tot parcursul vietii cu piata muncii; aplicantii au fost IMM-uri, primarii, ONG-uri etc. Majoritatea celor care sunt clienti R&M Audit Contabilitate pe acest program operational au fost ONG-uri si IMM-uri. "Acum "se trage linie" si se depun cererile intermediare si finale de rambursare, in care fiecare indicator trebuie sa se realizeze pentru a nu inregistra abateri si posibile refuzuri de rambursari sau returnari ulterioare de fonduri", a precizat Mirela Serban.
 
Cea mai mare problema constatata de R&M Audit Contabilitate a fost ca o serie de beneficiari nu au reusit sa aduca in totalitate cofinantarea la care s-au angajat; in plus, in cazul acelor proiecte care au beneficiat de prefinantare de 35%, daca aceasta nu a putut fi dedusa prin cererile de rambursare intrucat nu s-au indeplinit diferite criterii, acum beneficiarii trebuie sa restituie prefinantarea incasata, ceea ce creeaza probleme clare de cash-flow. De asemenea, in cazul POSDRU, este foarte important ca la finalul proiectului sa fie realizati indicatorii cu privire la atingerea grupului tinta in ponderea prevazuta in bugetul proiectului (femei/barbati, varste, etnii, categorii sociale, persoane angajate si mentinute in campul muncii, in numarul si structura prevazute in cererea de finantare etc), respectiv obtinerea in totalitate a indicatorilor tehnici, indicatori care influenteaza in mod semnficativ gradul de realizare si implementare a proiectului si care pot diminua corespunzator finantarea acordata initial. "Neindeplinerea acestor indicatori poate aduce beneficiarului penalizari semnificative cu impact asupra sumelor solicitate la rambursare, sume care pot fi diminuate pe motivul nerealizarii indicatorilor si/sau a grupului tinta. In cazul in care gradul de realizare a indicatorilor si a grupului tinta este mai mic de 100%, ajustarea se aplica asupra valorii eligibile a proiectului, iar in cazul beneficiarilor care au intocmit si acte aditionale pentru restituirea TVA, se aplica un coeficient de ajustare inclusiv la valoarea TVA", a precizat Mirela Serban. 
 
Astfel, echipa de management financiar trebuie sa identifice scenarii si strategii pentru a putea finaliza cu succes proiectul, sa elaboreze strategii de rambursare in functie de cash flow si sa "creioneze" optiuni de prefinantare din partea partenerilor, desi acestea nu sunt intotdeauna dorite, intrucat in anumite cazuri pot "incurca" intregul mers al proiectului si documentatiei.
 
"Aspectele legate de contabilitatea proiectelor ajung sa aiba o importanta maxima in aceasta etapa, intrucat sumele respinse anterior la rambursare se pot introduce doar in cererea finala si de aceea trebuie corelate cu scrisorile de informare si contabilitatea proiectului, trebuie documentate, justificate si, in final, reintroduse la rambursare", a aratat Mirela Serban. 
Urmarirea calendarul de activitati din punct de vedere al contractelor incheiate este critica, de asemenea, intrucat cheltuielile trebuie sa fie proportionale pana la momentul inchiderii perioadei de implementare, iar aici se regasesc in special chiriile, utilitatile, comunicatiile etc.
 
"Arhivarea ocupa apoi locul important, intrucat toate documentele originale privind activitatile si cheltuielile eligibile, inregistrarile si registrele contabile trebuie arhivate si pastrate timp de 5 ani de la inchiderea oficiala a PO 2007-2013, iar beneficiarul este obligat sa anunte Autoritatea de Management si Organismele Intermediare cu privire la locul arhivarii. Daca tinem cont de dimensiunile multor proiecte, pastrarea tuturor actelor devine in unele cazuri o problema complicata si aici vorbim deja de externalizarea acestui serviciu", a precizat Mirela Serban. 
 
Proiectele cu finantare europeana sunt deci intr-o perioada a reconcilierilor, atat din punct de vedere al indicatorilor la care s-au angajat beneficiarii acestora, cat si per total proiect si pe fiecare partener, privind executia bugetului, calendarul activitatilor, aspectele bancare etc. "Ceea ce nu se rezolva acum, se va pierde", a aratat Mirela Serban. 
 
La final de proiect trebuie realizate, de asemenea, o serie de activitati specifice care presupun publicitate, informari prin care se anunta realizarile proiectului si inchiderea sa etc.
 
"Foarte important este si efectul inchiderii programelor operationale 2007-2013 asupra pietei muncii, intrucat echipele de implementare angajate doar pe perioada de implementare a proiectului raman la inchiderea proiectului fara obiect si respectiv fara loc de munca, cel putin pentru o perioada. Exista si cazuri in care "despartirea" de proiect este neplacuta si are urmari grave intrucat, stiind ca proiectul se inchide, echipa de implementare nu mai este atat de motivata in ceea ce priveste modul in care se realizeaza finalizarea acestuia...", a precizat Mirela Serban.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016