In Suedia au fost create cuvinte noi, pentru a-i desemna pe cei care nu respecta norme ecologice de viata
Dupa ce a "inventat-o" pe Greta Thunberg, celebra, de acum, adolescenta ecologista, Suedia a inceput sa creeze cuvinte noi, care sa-i desemneze pe aceia care nu respecta indeajuns mediul. Astfel, cei care folosesc avionul ca mijloc de transport sunt numiti "flygskam", un cuvant compus, care inseamna "rusinea de a zbura cu avionul". Mai nou, unul dintre principalele cotidiene suedeze, "Aftonbladet", a pus pe piata un nou cuvant - "kopskam", care desemneaza o persoana iresponsabila, care-si cumpara prea multe lucruri.
Suedia a luat in serios semnalele care atentioneaza asupra degradarii climei, iar suedezii se pare ca si-au modificat deja obisnuinetele de consum, adaptandu-le principiilor ecologiste.
Cuvantul "kopskam" este folosit mai ales pentru a-i desemna pe cei care isi cumpara, in mod nejustificat, prea multe haine, alimentand astfel extrem de poluanta industrie a modei.
In fapt, aceasta aparent inocenta industrie este, la ora actuala, mai poluanta decat intreaga aviatie civila si toate transporturile maritime la nivel global.
Un studiu realizat de un institut suedez a aratat ca, in ultimii 10 ani, achizitiile de articole de imbracaminte au crescut, la nivel global, cu 60%. Cresterea consumului de imbracaminte a avut ca efect faptul ca industria producatoare a ajuns sa fie responsabila de 10% din totalul emisiilor de carbon generate de activitatile umane.
Pe langa emisiile de carbon, industria de imbracaminte suprasolicita resursele de apa ale planetei si este responsabila de poluarea generata de detergenti si cresterea exploziva a cantitatii de deseuri textile.
In ceea ce priveste consumul de apa, studiul arata ca pentru fabricarea unei camasi de bumbac sunt folositi 2.650 de litri de apa, iar pentru producerea unei singure perechi de jeans se consuma 7.570 de litri de apa.
Pentru a realiza adevarata dimensiune a consumului de apa necesar fabricarii unei perechi de jeans este suficient sa amintim faptul ca cei 7.570 de litri reprezinta necesarul de apa (de baut) al unei persoane vreme de 10 ani.
Acelasi studiu mai arata si faptul ca, la nivel global, 85% din articolele de imbracaminte produse intr-un an sunt aruncate la gunoi in acelasi an.
Si mai ingrijorator este faptul ca, daca tendinta de crestere a industriei de imbracaminte va continua (stimulata de o cerere nejustificat de mare), atunci, la orizontul anului 2050, aceasta va fi responsabila de 26% din totalul emisiilor de carbon generate de toate activitatile umane.
Preocuparea pentru un stil de viata ecologic a resuscitat, in Suedia, interesul pentru articolele de imbracaminte second-hand cat si pe acela pentru un stil vestimentar adaptat fiecaruia, independent fata de asa-zisele "tendinte" impuse de marii producatori.
Sursa foto: maxpixels.net