Cat si cum fura angajatii la locul de munca?
furturi la locul de muncafurturi in companiiangajati care fura
Un studiu intreprins in 2010 asupra a 500 de companii din Statele Unite arata un fapt surprinzator: doar 21% din angajati NU AR FURA niciodata de la angajatorul lor. 13% in schimb ar fura fara nicio retinere, iar restul de 66% ar fura si ei daca ar vedea ca altii o fac si nu patesc nimic. Si foarte interesant este ca motivatia principala a acestor furturi n-ar fi lacomia sau nevoia propriu-zisa, ci dorinta de razbunare a angajatilor pentru modul urat in care sunt tratati de catre companie.
Cum spuneam, studiul se refera la Statele Unite, unde se estimeaza ca pagubele produse prin furturile angajatilor ajung la 120 de miliarde $ anual. Dar adevarul este ca se fura peste tot in lume, dupa posibilitati: simplii angajati mai ciupesc din consumabile sau mai strecoara la decontat cate un bon de benzina, ca atata pot, managerii in schimb nu se incurca cu maruntisuri.
Acestia delapideaza direct sume importante (usor de depistat, totusi, prin metode contabile), isi aproba singuri deplasari in interes de serviciu prin locuri exotice, cumpara pe firma cate un iPhone de ultima generatie pentru sotie si copil, iau masa in fiecare seara la restaurant (pe banii companiei, evident) sau fac intelegeri cu furnizorii de produse si servicii (“Treci pe factura o suma mai mare, dar ai grija ca la mine personal sa se intoarca atat.”). Si nici macar nu considera ca astea ar fi furturi, ci doar niste “avantaje” care vin odata cu pozitia in firma!
Si-acum bomba: daca hotul a apucat sa urce suficient de mult in ierarhie si are o functie cu greutate, sansele de a pati ceva atunci cand este prins furand sunt practic nule! In niciun caz nu ajunge la puscarie. Cel mult este mutat pe un alt post, eventual la o filiala, si asta cat mai discret cu putinta. Regula de baza in astfel de situatii este sa nu se afle pe piata si in presa, pentru ca asta ar crea pagube mult mai mari decat paguba in sine produsa prin furt. E vorba de afectarea imaginii firmei, pierderea unor clienti importanti, procese etc.
Nu e de mirare, deci, ca unele firme, pentru a “rezolva” problema furturilor angajatilor, iau o masura care poate lasa masca un om cinstit: introduc de la bun inceput aceste furturi in bugete, ca pe oricare alte cheltuieli.