Ati fost mintit vreodata in legatura cu un produs?
minciuniproduseadevarsuc naturalprocesanpc
Se spune ca adevarul te elibereaza, desi uneori, daca minti, poti castiga o gramada de bani. Aceasta este declaratia unei doamne din California, care a dat in judecata un mare producator de sucuri de portocale, sustinand ca sucul "100% natural" este, de fapt, o posirca.
Procesul dateaza de la inceputul acestui an; femeia a considerat ca marea companie si-a inselat clientii, prin reclame si ambalaje mincinoase, stiind ca acestia doresc "produse naturale". De fapt, sucul este procesat in mod excesiv si termenul "natural" nu mai poate fi luat in calcul.
Nu este prima data in care consumatorii spun ca "este ceva in neregula cu bautura cumparata". In cartea sa, denumita
"Scammed: How to Save Your Money and Find Better Service in a World of Schemes, Swindles and Shady Deals", autorul
Christopher Elliott exploreaza cazul unei alte bauturi, cu presupuse proprietati benefice asupra sanatatii; consumatorii s-au declarat insa inselati de aceste "caracteristici".
Intrebarea esentiala la care ar trebui sa ni se raspunda este:
Ce putem face, in conditiile in care am fost mintiti in legatura cu un produs? Nu stim cate din solutiile urmatoare vor functiona in toate situatiile si nu ne ramane decat sa le enumeram.
1. Procesul – Daca tinem cont de exemplele date anterior, am putea crede ca procesul este cea mai rapida si usoara cale prin care putem determina o companie sa spuna adevarul. Nimic mai fals. De fapt, un proces reprezinta ultima solutie. Cheltuielile judecatoresti sunt uriase si procesele necesita mult timp. Din pacate, cei care spun adevarul nu castiga intotdeauna.
2. Atentie la cumparaturi – Ati studiat putin piata, inainte de a cheltui niste bani? De cele mai multe ori, daca realizati o minima documentare, veti putea determina daca o companie minte sau spune adevarul. Minciunile trebuie detectate inainte de a realiza o achizitie. Intr-o situatie ideala…
3. Cereti detalii suplimentare – Daca ati cumparat un produs care nu corespunde cu reclama sau caracteristicile sale, cereti clarificari chiar de la compania producatoare. Uneori, o neintelegere poate fi lamurita dupa o conversatie simpla (in masura in care companiile sunt comunicative…). Formulati cererea sub forma unei intrebari, nu ca pe o acuzatie. In loc sa spuneti ca "acest suc nu este 100% natural", puteti incerca varianta urmatoare: "Ce inseamna mai exact
<<100% natural>>?"
4. Vorbiti cu seful companiei – Daca raspunsurile nu va multumesc, puteti incerca sa vorbiti direct cu un manager. Cel mai bun mod prin care puteti obtine un raspuns oficial este sa va adresati in scris, printr-un email. Oare va va raspunde cineva?
5. Mergeti la o autoritate superioara – Apelati la Protectia Consumatorului (ANPC) sau un avocat pentru consumatori.
6. Nu mai cumparati produsul respectiv si sfatuiti-i si pe altii sa faca acelasi lucru – Boicotul este ultima frontiera. Spuneti-le tuturor ca produsul este fals, va minte si n-ar mai trebui sa-l cumpere (stim insa ca apropiatii sunt reticenti la sfaturi si tind sa mizeze pe propriul rationament). In orice situatie, un lucru este clar: Companiile imbraca produsele intr-o haina exagerat de frumoasa si inevitabil ajung la minciuna si manipulare. Ramane de vazut in ce masura vom reusi sa alegem doar ce este mai bun pentru noi.
(via Christopher Elliott, Mint)