7 sfaturi pentru sefii care vor sa-si concedieze angajatii problematici
legislatia munciiconcedieriangajatiangajatorisefirelatie profesionala
Ponturile pentru angajatorii care vor sa concedieze un angajat bun, din cauza restructurarilor sunt la fel de importante ca sfaturile privind concedierea unui angajat problematic.
1. Angajatul reprezinta o amenintare pentru locul de munca sau pentru el? Agresivitatea la locul de munca reprezinta o ingrijorare majora pentru cei mai multi angajatori si potentialul violentei creste cand se anunta concedieri pe fir. "Daca un angajator are cea mai vaga idee cu privire la angajatul care urmeaza sa fie concediat (vizavi de amenintarea securitatii lui sau a altora), trebuie sa actioneze imediat", explica avocatul de protectie a muncii, Jeffrey Gilbreth. "Ar putea avea nevoie de paza, atat in momentul concedierii angajatului cu probleme de comportament, cat si la doua-trei zile dupa producerea acesteia. Tineti cont de locatia in care faceti concedierea si reprezentantii angajatorului".
2. Ce secrete ia cu el angajatul respectiv? Cele mai multe concedieri nu se soldeaza cu violente. Totusi, angajatul va poate "ataca" cu propriile secrete ale companiei. "Cel mai des, angajatul pleaca din companie cu listele de clienti, informatii despre contacte, software, informatii despre produse/preturi, secrete vitale pentru angajator, in fata concurentei", explica Gilbreth. "Seful trebuie sa stie cum sa isi protejeze/recupereze secretele companiei. Deconectarea angajatului de la reteaua de internet a companiei ar putea reprezenta un pas; recuperarea telefonului de serviciu al angajatului il va ajuta pe angajator sa-si pastreze, de asemenea, unele din contacte si secrete". Gilbreth precizeaza ca angajatorii ar trebui sa obtina informatiile inainte ca angajatul sa fie concediat.
3. Documentati-va, informati-va... Documentati-va! Angajatorii si managerii trebuie sa se documenteze temeinic, inainte sa concedieze o persoana; acest angajat va poate acuza de multe nereguli, de la cele legate de discriminare, pana la aspectul salarial. Trebuie sa aveti in vedere data la care ati luat decizia de a-l concedia pe angajat (cu stampila) si momentul punerii in aplicare.
4. Onestitatea este cheia. Un angajat bun care este concediat merita unele explicatii sincere. La fel si unul concediat pentru greselile si comportamentul sau. "Unii angajati imi strang mana, dupa ce i-am concediat, deoarece le-am explicat exact cum stau lucrurile...", explica expertul HR Steve Barker.
5. Fii precis. In multe situatii contencioase, angajatul va spune ca a fost concediat pe nedrept. Ca manager, trebuie sa iti faci temele si sa te pregatesti pentru asemenea discutii. "Asigura-te ca vorbesti in cunostinta de cauza, ca detii toate informatiile, ca esti increzator in decizia ta", explica Barker. "Nu ne place sa concediem pe nimeni, dar face parte din activitatea noastra. Fii pregatit, fii precis, acestea sunt regulile in zona resurselor umane!"
6. Abordeaza totul cu respect. S-ar putea ca angajatul respectiv sa-ti fi dat multe batai de cap si nopti nedormite. Totusi, trebuie sa ramai calm, atunci cand il concediezi. "Cand esti politicos si sincer, vei detensiona acest moment dificil", explica Barker.
7. Pune-te in locul lor! Empatia este cheia catre intelegerea unui angajat concediat. El se va confrunta cu eternul cosmar al somajului, al cautarii unui job, al nesigurantei zilei de maine. Aminteste-ti ca a lucrat pentru tine, oricare ar fi fost relatia voastra profesionala.