Ce drepturi ai ca angajat intr-o companie
drepturiangajatangajatorcompaniecandidat
Drepturile angajatilor cu privire la pastrarea confidentialitatii asupra unor aspecte din viata privata pe care nu doresc sa le imparta cu toata lumea sunt prevazute in numeroase acte legislative.
Clauza de confidentialitate introdusa in contractul de munca, asa cum este definita de
Codul muncii, interzice dezvaluirea de informatii confidentiale de catre ambele parti.
Potrivit legii, prin acest instrument, "partile convin ca pe toata durata contractului individual de munca si dupa incetarea acestuia, sa nu transmita date sau informatii de care au luat cunostinta in timpul executarii contractului, in conditiile stabilite in regulamentele interne, in contractele colective de munca sau in contractele individuale de munca".
Prin urmare, atat angajatorul, cat si angajatul pot fi trasi la raspundere daca divulga informatii de natura confidentiala referitoare la celalalt.
Daca angajatorul poate stabili prin clauza de confidentialitate ca salariatul nu are voie sa divulge informatii despre situatia sa financiara, planurile de dezvoltare, clientii sai si tehnicile de fabricatie a produselor, salariatul are dreptul la randul sau sa-i ceara acestuia pastrarea confidentialitatii cu privire la aspectele vietii sale private, indiferent de contextul in care a luat cunostinta de acestea.
Clauza de confidentialitate trebuie coroborata cu alte prevederi legale, unde apar foarte clar precizate si parte din informatiile pe care angajatorul nu are voie sa le divulge.
In Codul muncii se regaseste precizata obligatia angajatorului de a asigura confidentialitatea salariului, prin orice mijloace.
Angajatorul nu are voie sa discute despre salariul angajatului cu colegii acestuia sau cu persoane din afara companiei, nu are voie sa faca publice aceste informatii prin orice alte mijloace media.
In plus, in OUG 96/2003 privind protectia maternitatii la locul de munca apare prevazuta obligatia angajatorului de a pastra confidentialitatea asupra starii de graviditate a salariatei, odata ce a fost instiintat in scris cu privire la aparitia ei.
Potrivit legii, angajatorul nu are voie sa divulge detalii despre viata privata a angajatului, despre starea lui de sanatate in general, nu are voie sa transmita date cu caracter personal ale salariatilor catre terti, altii decat inspectorii de munca sau autoritatilor care, prin lege pot solicita astfel de informatii de la angajatori.
De asemenea, compania angajatoare poate solicita date despre persoana care solicita angajarea de la fostii sai angajatori, dar numai despre activitatile indeplinite si durata angajarii si numai cu instiintarea prealabila a candidatului, conform art. 29 din Codul muncii.