Managementul la control: Scapa de comportamentul pasiv-agresiv din interiorul companiei
comportament pasiv-agresivcomunicarecompaniemunca in echipamesaj
Daca exista terapie pentru cupluri cu rezultate concrete, la fel de eficient se poate aplica si terapia pentru companii. Mai exact, vorbim de notiuni de psihologie care ii pot ajuta pe angajatii oricaror companii sa gestioneze mult mai eficient situatii care pot duce usor la conflicte si la proceselor de munca in echipa.
Exista mai multe etape pe care trebuie sa le identificam atunci cand vorbim de comportamentul pasiv-agresiv. Acesta poate avea loc fie intre colegi, fie intre sef si subalterni. Fara sa lasam deoparte motivele care pot duce la astfel de stari conflictuale, ne vom concentra prin cele ce urmeaza si asupra stadiilor pe care trebuie sa le parcurgem pentru a ajunge in cele din urma la rezolvarea unei astfel de situatii.
1. Identifica in mod corect comportamentul pasiv-agresiv.
Exista anumite elemente specifice care tradeaza acest fel de comportament. Atunci cand intelegem ca anumite cuvinte sau reactii sunt parte din cadrul acestui comportament, va trebui sa depunem un efort s pentru a face legatura cu motivele care au produs acest comportament. Mergand la cauza, vom intelege si vom recunoaste acest comportament ca un efect direct al motivelor identificate. Cu alte cuvinte, nu ne vom imagina ca respectiva persoane “are ceva cu noi”.
2. Respinge orice atitudine de tipul “dinte pentru dinte”.
Orice astfel de comportament poate sa para, celor mai multi dintre noi, o invitatie la un raspuns cu aceeasi moneda. Vom raspunde la fel de reci, vom adopta un comportament similar si nu vom face decat sa alimentam si mai mult starea conflictuala. In schimb, ceea ce avem de facut este sa ne detasam, sa privim si sa intelegem situatia prin ochii psihologului si sa ne folosim de un discurs interior pentru a rezista tentatiei de a cadea in capcana unor reactii similare.
3. Sa recunoastem in mod deschis ceea ce simtim.
Daca ni se pare ca am identificat sursa care poate declansa comportamentul pasiv-agresiv, trebuie sa punem intrebarile care sa ne confirme banuielile. Trebuie sa avem insa grija la modul in care ne exprimam. Nu il supunem pe celelalt unui interogatoriu si nu ii aducem acuze. Ne exprimam opinia si concluziile, cerandu-le totodata sa ne explice si sa ne confirme sau infirme banuielile. Dorinta de a afla raspunsul trebuie sa fie una sincera, fara intentii ascunse. Sa ne dorim, asadar, in mod sincer sa rezolvam conflictul.
4. Fii transparent cand ceri ceva.
Chiar daca avem impresia ca ne exprimam opiniile sau cerintele in mod clar, mesajul nostru nu ajunge intotdeauna la celalalt asa cum ne dorim. Exista foarte multi factori care pot perturba atat modalitatea de comunicare, cat si mesajul in sine. Ori de cate ori exprimam o cerere sau o rugaminte, va trebui sa explicam si procesul care ne-a adus la formularea respectiva. Sa nu lasam deoparte detalii esentiale care l-ar putea face pe celalalt sa creada ca ii cerem ceva din motivele gresite.
O comunicare deschisa e esentiala pe tot parcursul proceselor de lucru in cadrul unei companii. Ceea ce tine de un comportament defavorabil atat propriei persoane, cat si celorlalti colegi, trebuie rezolvat prin cai care nu urmaresc din start sanctionarea unor astfel de instante, ci intelegerea si rezolvare prin procese care isi vor face simtite efectele benefice pe termen lung.
Redactor
Manager.ro
Experienta de 5 ani in management si marketing online