"Cand am vazut asta, mi-am zis...ca sunt deja membra a clubului de loialitate. De ce nu stie Facebook acest lucru?"
In ciuda datelor culese, Facebook trebuie sa isi cunoasca utilizatorii ceva mai bine, daca vrea sa devina cea mai importanta platforma de publicitate online. Facebook incearca sa faca fata provocarii.
Astfel, Facebook nu se va baza, de azi inainte, doar pe ceea ce dezvaluie utilizatorii. Astfel, foloseste date complicate, pentru a afla mai multe despre ei - urmand sa le vanda reclama in functie de afinitati. Facebook spune ca in acest fel, marketerii vor reusi sa ajunga la audienta dorita, promovand produsele potrivite si consumatorii vor urmari, dupa cum spune compania, reclame relevante pentru ei.
La finele lunii februarie, Facebook a anuntat parteneriate cu patru companii care colecteaza date despre comportamentul utilizatorilor, de la tranzactiile din magazine cu carduri de fidelitate si listarea emailurilor clientilor, pana la istoricul cautarilor pe internet.
Printre ele se numara Acxiom, care realizeaza o agregare a datelor din mai multe surse, inclusiv de la companii, dosare de justitie si documente guvernamentale; Datalogix, care are o baza de date despre comportamentele de consum corespunzatoare unui numar de peste 100 milioane americani in categorii diverse, precum bijuterii, medicamente pentru raceala si cursuri universitare; si Epsilon, care colecteaza date despre tranzactiile utilizatorilor, direct de la retaileri.
Acxiom si Datalogix se afla printre cele noua companii investigate de Federal Trade Commission, care doreste sa vada cum au colectat informatiile respective.
Al patrulea partener al Facebook este BlueKai, o companie din Cupertino, California, care genereaza cookie-uri pentru branduri, cu ajutorul carora isi pot monitoriza clientii, care viziteaza site-urile. Datele pot fi folosite pentru a lansa reclame pe pagina de Facebook a utilizatorului.
"Scopul nostru este acela de a imbunatati relevanta reclamelor pe care oamenii le vad pe Facebook si de a eficientiza campaniile de marketing", a declarat Gokul Rajaram, director de produse pentru reclamele de pe Facebook.
De exemplu, Facebook va permite unui producator auto sa isi personalizeze reclama pentru utilizatorii interesati de un anumit model de masina.
Facebook incearca sa isi majoreze veniturile (actiunile sale au scazut vertiginos). Parteneriatele fac parte din efortul Facebook de a -si imbunatati sistemul de reclama. Toamna trecuta, Facebook i-a invitat pe cei din industria publicitatii sa furnizeze adresele email ale utilizatorilor lor. Facebook i-a reperat pe acestia in randul propriilor sai utilizatori si le-a prezentat reclame, in numele unor branduri.
JackThreads, un retailer online, in cadrul caruia accesul se face pe baza de membership, a incercat recent aceasta tactica. Din cele doua milioane de email-uri ale clientilor JackThreads, Facebook a descoperit peste doua treimi din ei pe reteaua de socializare; membri JackThreads se pot loga folosind contul de Facebook. Clientii respectivi au fost "expusi" unor reclame targetate.
Vanzarile JackThreads au crescut cu 26%, potrivit AdParlor, o agentie care cumpara reclama pe Facebook.
Reclama targetata are o importanta deosebita pentru consumatori. Utilizatorii vor urmari reclame nu doar pe baza "like"-urilor de pe Facebook, ci si in functie de ceea ce mananca, hainele pe care le poarta si contextul sentimental in care se situeaza. Astfel, lucrurile pe care nu le expunem pe Facebook vor fi cunoscute de...Facebook.
Facebook precizeaza ca in vederea dezvoltarii reclamelor targetate, nu sunt utilizate informatii despre utilizatori. Adresele de email si informatiile de acces pe Facebook sunt criptate. Utilizatorii pot opta pentru dezabonarea de la anumite branduri.
"Este benefic pentru utilizatori", a declarat Rajaram de la Facebook. "Ei pot urmari reclame mai relevante".
"Nu divulgam informatii despre utilizatori", a mai precizat Rajaram. Nu stim cat de incantati vor fi insa utilizatorii Facebook de aceste "reclame relevante". Un analist din cadrul companiei eMarketer precizeaza ca utilizatorii "vor fi obligati sa devina mai constienti in privinta informatiilor furnizate si a modului in care companiile se folosesc de acestea". De exemplu, daca achizitionam o cutie de cereale de la supermarket, folosind cardul de fidelitate, ne vom "trezi" cu o reclama la cereale cu lapte, pe pagina noastra de Facebook. "Informatia este noua moneda de schimb in marketing".
Consumatorii lasa in urma numeroase "indicii". Furnizam emailuri, numere de telefon, folosim cardurile de debit/credit, navigam pe internet. Facebook precizeaza ca este prea devreme pentru a oferi detalii despre cum sunt colectate aceste informatii sensibile, prin intermediul parteneriatului cu companiile mentionate.
Anul trecut, Facebook a introdus asa numitul sistem de retargetare. De exemplu, un site de turism poate sa "vada" ce prefera clientii sai - hotelurile din New York - si le va prezenta o reclama, in momentul in care se logheaza pe Facebook. Tracking-ul este realizat cu ajutorul unui cod sursa.
Pentru publicitari, volumul de date va reprezenta inca un pas spre scopul suprem al publicitatii: trimiterea unui mesaj relevant catre un consumator relevant, intr-un moment relevant.