Comitetul International Olimpic, o afacere de miliarde de dolari
comitetul international olimpicafacerisportgrupjocurile olimpicevenituri
Grupul din spatele Jocurilor Olimpice a castigat intre 2009 si 2012 circa 8 miliarde de dolari, potrivit Sportcal.
Grupul a fost infiintat pentru a promova "olimpismul" si nu se imbogateste neaparat de pe urma Jocurilor Olimpice, ci prefera sa duca o viata extravaganta.
Cei 109 membri ai Comitetului beau vinuri bune si cineaza cochet cu autoritatile si corporatiile, punand bazele unor noi contracte. Ei primesc un tratament regesc in cadrul Jocurilor Olimpice. De cateva ori, sustine
Business Insider, au fost prinsi in timp ce luau mita, dar "ceea ce se intampla in Elvetia ramane in Elvetia".
1. Jocurile Olimpice au determinat o crestere cu 47% a veniturilor CIO
2. Comitetul se afla in paradisul fiscal numit Elvetia - Astfel, evita impozitul de 20% pe venituri, spune Lars Jorgensen, de la Play The Game. Mai mult, pana de curand, mita devenise aproape legala in Elvetia. Legile dure anticoruptie au fost in sfarsit implementate, dupa ce un alt scandal legat de mita, izbucnit la IOC si FIFA, nu s-a soldat cu nicio condamnare.
3. Contele Jacques Rogge conduce grupul de 109 membri
Doctor, cavaler, conte si triplu campion la yachting, belgianul Jacques Rogge, in varsta de 70 de ani, este presedintele ideal al Comitetului International Olimpic. Comitetul, care poate cuprinde pana la 115 membri, este format din personalitati regale, nobili, directori executivi si olimpici. De la instaurarea lui Rogge in fruntea CIO, comitetul si-a deschis portile pentru mai multi sportivi. Totusi, metoda de cooptare folosita de CIO este menita sa asigure caracterul elitist al grupului. Printre oficialii cu sange albastru se numara: Printul Faisal bin Al Hussein, Frederik, Printul Danemarcei, Printesa Haya Bint Al Hussein, Seicul Tamim Bin Hamad Al Thani, Printul Nawaf Faisal Fahd Abrudlaziz, Printul Ahmad Al-Fahad Al-Sabah, Printul Albert al II-lea si Printesa Nora a Liechtenstein-ului.
4. Comitetul are parte de multe beneficii
Oficialii IOC nu primesc un salariu, dar iau masa alaturi de autoritatile tarilor care doresc sa organizeze Jocurile Olimpice si bineinteles impreuna cu companiile care tanjesc dupa contractele generoase. Membrii Comitetului sunt tratati ca printii (unii chiar sunt printi), stau in hoteluri de 5 stele, merg cu limuzina, beau sticle de Hennessy de 30.000 de dolari si beneficiaza de primele locuri in public la Jocurile Olimpice. Uneori, se intrece masura. Cel mai cunoscut caz este cel al Salt Lake City, care a castigat in 2002 dreptul de a organiza Jocurile Olimpice de Iarna. Nimic suspect pana aici, daca nu am sti ca autoritatile au platit numeroase mite pentru acest contract. S-a descoperit ca oficialii IOC au primit cadouri, calatorii, burse, operatii estetice si joburi pentru rudele lor, cheltuielile ajungand la cateva milioane de dolari. Scandalul a determinat demisia a doi directori din cadrul Comitetului Olimpic al Salt Lake si cativa membri IOC.
5. Drepturile de difuzare, o afacere de 4 miliarde de dolari
Drepturile de difuzare au generat venituri cu 52% mai mari. Sporcal atribuie aceasta crestere urmatoarelor aspecte:
Televiziunile emergente, precum cele din China, au platit 99,5 milioane de dolari pentru drepturile de difuzare aferente Jocurilor Olimpice de la Londra
Competitia acerba intre televiziunile din SUA, unde NBC a platit 2 miliarde de dolari pentru drepturile de difuzare
Rolul tot mai mare al dispozitivelor mobile
Congruenta de fus orar dintre Londra si multe alte piete interesate de Jocurile Olimpice
6. Sponsorizarile internationale, o afacere de 957 milioane de dolari
Sponsorizarile OP (Olympic Partners) au generat venituri de 957 milioane de dolari intre 2009 si 2012. 11 companii au platit pentru a se alatura grupului, care cuprinde McDonald's, Coca-Cola, Procter & Gable, Ator, Atos Origin, Dow Chemical Company, General Electric, Omega, Panasonic, Samsung Electronics si Visa. Aceste companii au castigat contracte exclusive pentru a furniza produse si servicii pentru Jocurile Olimpice si pentru a se promova.
7. SWOC (Summer and Winter Organizing Committees) au generat venituri de 3,1 miliarde de dolari
Comitetul de organizare din Londra a castigat 2,14 miliarde de dolari, potrivit Sportcal. Aici au fost incluse: sponsorizarea locala: 1,1 miliarde de dolari; vanzari de bilete - 931 milioane de dolari; licente - 125 milioane de dolari. Suma de 989 milioane de dolari a fost stransa in 2010, de catre VOC (Vancouver Organizing Committee). Comitetele olimpice organizatoare sustin Jocurile cu acesti bani, plus finantarea oferita de guvern.
8. Opt miliarde de dolari in doar patru ani. Nu e rau deloc!
9. Unde ajung banii? Circa 10% (800 milioane de dolari) sunt utilizati pentru plata operatiunilor IOC.
10. Circa 70% (5,56 miliarde dolari) merg la comitetele care organizeaza jocurile olimpice de vara si iarna (SWOC)
Comitetele organizatoare primesc aproximativ jumatate din veniturile din difuzare, jumatate din veniturile din sponsorizarea generala si toate veniturile din sponsorizarea locala, vanzari de bilete, licentieri, estimeaza Business Insider. Jocurile de Vara primesc o parte mai mare din bani, deoarece sunt mai complexe si mai populare. Mitt Romney, actualul candidat pentru presedintia SUA, a fost CEO al Comitetului Olimpic responsabil pentru organizarea Jocurilor Olimpice din Salt Lake City (2002).
11. 2,6 miliarde de dolari ajung la organizatiile sportive
Comitetele Nationale Olimpice primesc o mare parte din bani. Acestea antreneaza echipele olimpice.
12. Sportivii nu primesc foarte multi bani
Sportivi nu primesc bani de la IOC, dar beneficiaza de bonusuri din partea Comitetului lor National Olimpic, pentru obtinerea unei medalii: 25.000 de dolari pentru aur, 15.000 de dolari pentru argint si 10.000 de dolari pentru bronz. Malaezia promite 600.000 de dolari oricarui castigator al sau, care ar obtine aurul olimpic; respectiva tara nu a mai castigat o asemenea medalia din anul 1956. Sportivii obtin bani din sponsorizari. Din nefericire, multi sportivi nu sunt destul de cunoscuti, pentru a putea promova marile branduri.
Foto generic: Comitetul International Olimpic in 1896