Pentru unele companii, Europa face parte din lumea a treia
companiilumea a treiacrizaunileverretaileribani
De trei ani, Europa este bantuita de criza financiara si companiile multinationale care faceau profituri uriase in anii de boom economic se confrunta cu o dilema rusinoasa: europenii nu mai cumpara produsele lor scumpe.
Aceasta a fost si supararea sefului diviziei europene a Unilever, Jan Zijderveld, care a declarat pentru Financial Times in luna august ca "saracia s-a reinstaurat in Europa".
Planul sau a fost simplu. Unilever, a treia cea mai mare companie de bunuri de larg consum din lume, a inceput sa-si vanda produsele pe piata europeana ca intr-o regiune din Lumea a Treia. Compania vinde detergent la pachete mai mici pentru consumatorii stramtorati la buzunare, o strategie dezvoltata in tari asiatice, precum Indonezia, unde salariul mediu lunar se situeaza sub 400 de dolari.
In Grecia, Unilever ofera cartofi fierti si maioneza in pachete promotionale si promoveaza ceaiul, uleiul de masline si alte produse de baza ale unor branduri ieftine. Si altii isi schimba strategia. Meniurile de austeritate reprezinta acum o moda in Europa. In Franta, bucatarul sef Alain Ducasse incearca sa isi atraga clientii cu un program de tipul "cumperi una, primesti inca una gratis", referindu-se la mesele din cele 1.000 de restaurante inscrise, unele cu stele Michelin.
Spania se confrunta, de asemenea, cu rigorile crizei. Somajul se situeaza la 25%, saracia afecteaza 22% din populatie si "performanta sectorului de retail o oglindeste pe cea a pietei muncii", releva un raport Euromonitor International.
Vanzarile de cafea au scazut cu 7% de la an la an in prima jumatate a lui 2012, potrivit Organizatiei Internationale a Cafelei. In tarile amatoare de cafea, consumatorii beau mai putin. Pe masura ce retailerii spanioli sunt afectati de criza, ei isi indreapta atentia catre alti consumatori, proveniti din Asia. Magazinele au ghiduri in limba chineza si mallurile ofera reduceri pentru turistii asiatici.
In conditiile in care recesiunea nu va inceta sa macine economiile, marketingul "de lumea a treia" va fi utilizat in continuare. Potrivit Euromonitor, consumatorii din Europa de Vest vor cheltui cu 2,7% mai putin in 2012 pe mancare, fata de aceeasi perioada a anului anterior. In Grecia si Irlanda, cheltuielile aferente alimentelor au scazut deja cu 9%, respectiv 7%.
In Grecia, unde somajul in randul tinerilor se ridica la 50%, s-ar putea sa nu mai existe o piata pentru retaileri. Leta Stavroulaki, in varsta de 27 de ani, un fost ajutor de bucatar, devenit intre timp somer (in ciuda studiilor sale de pshioterapeut), a declarat ca nu isi mai permite sa cumpere mare lucru.
"Nu mai folosesc masina", a spus Stavroulaki. "Nu ma mai vad cu prietenii. Nu mai calatoresc. Cei mai multi prieteni sunt, la randul lor, someri. Sunt disperati. Suntem blocati in casele noastre, deoarece nu mai avem bani sa iesim".
Sursa foto:
Flickr, vojnovic2