UE vrea sa reduca zgomotul din trafic
zgomottraficdecibelireducereuniunea europeanapropunere
Pentru ca zgomotul cauzat de trafic a devenit o problema de viata, dar mai ales de moarte (50.000 decese pe an), UE pregateste un set de masuri pentru reducerea poluarii fonice. Astfel, se are in vedere reducerea nivelului de zgomot cu patru decibeli, la masini, autobuze si utilitare usoare, respectiv cu 3 decibeli pentru camioane.
Dupa ce 20 de specialisti in acustica auto au trimis Comisiei Europene la inceputul acestui an un raport care ruga autoritatile sa ia masuri urgente legate de poluarea fonica in crestere in Europa, Comisia de Industrie si Antreprenoriat a redactat o propunere care are scopul de a reduce simtitor nivelul zgomotului produs de masini in statele europene.
Conform documentului, zgomotul traficului din zonele urbane ale Europei este responsabil pentru perturbarea somnului si al activitatilor zilnice, lucruri care duc la stress si neliniste. "Expunerea pe perioade lungi de timp la zgomote de acest tip poate duce la cresterea riscului de boli cardiovasculare si a tulburarilor psihice", noteaza raportul Comisiei Europene.
Decibeli in minus
Printre masurile pe care le propune Comisia Europeana se numara implementarea unor reguli valabile in industria auto a intregii Uniuni Europene. Cele mai importante se refera la reducerea zgomotului masinilor, autobuzelor si utilitarelor usoare cu 4 decibeli, respectiv cu 3 decibeli pentru camioane.
Scaderea se va face din media actuala a continentului. Aceste modificari vor avea loc in doi pasi, reducerea urmand sa fie de doi decibeli in primul pas si de alti doi decibeli in cel de-al doilea pas. La camioane, reducerea va fi de un decibel in prima faza si de doi in a doua faza.
Primul pas urmeaza sa intre in vigoare la doi ani dupa publicarea regulilor, deci dupa ce acestea vor fi acceptate de statele membre ale Uniunii Europene. Al doilea pas va fi activ la trei ani dupa primul. In plus, organizatiile care militeaza pentru protejarea mediului solita ca acesti pasi sa fie urmati de un al treilea, implementat in 2020.
Conform studiilor realizate de specialistii in acustica, 4 decibeli inseamna o reducere a sunetului pe care o poate distinge clar urechea umana. 5 decibeli reprezinta o schimbare evidenta a sunetului, iar 10 decibeli reprezinta injumatatirea sunetului perceput de urechea umana.
Reactii negative
Solutia Comisiei Europene pare una foarte buna la prima vedere, dar ea este contrata partial de unii militanti pentru mediu. Motivul? Eficienta unor astfel de masuri ar fi foarte mica.
"Desi aceasta propunere este un pas binevenit in directia buna, lucrurile ar trebui sa se schimbe mai adanc si mai rapid. Asta pentru ca marea majoritate a vehiculelor europene indeplinesc deja cerintele din primul pas si aproape un sfert reusesc chiar sa se ridice la nivelul pasului al doilea", spune Nina Renshaw, director al asociatiei britanice Transport and Environment.
"Este mult mai ieftin ca producatorii sa utilizeze deja existenta tehnologie de reducere a zgomotelor decat sa punem autoritatile sa cheltuie milioane de euro pe bariere fonice de-a lungul soselelor si autostrazilor", continua Renshaw.
Primul pas pentru adoptarea noilor masuri va fi intruducerea propunerii Comisiei in dezbaterea Parlamentului European si a Consiliului de Ministri, urmand ca, apoi, propunerea sa fie ratificata si pusa in aplicare la nivelul intregului continent.